Muziek: Sonata K466 Andante Moderato van Domenico Scarlatti gespeeld door het Amsterdam Guitar Trio
2 November 2022
Anti-Witwasweken, Scarlatti en Walsjes
Aflevering honderd en zestien op de grens van het Keltische nieuwe jaar.
Het jaar zestien van deze eeuw bracht Islamitische Staat gerelateerde terreuraanslagen in Brussel, Nice en Berlijn. In Nederland vond het laatste referendum plaats, en wel aangaande het associatieverdrag met Oekraïne.
Het Nederlandse volk stemde tegen, maar het kabinet Rutte negeerde dit en veroorzaakte zo mede de shit die we nu meemaken. Kort daarop werd het referendum door ditzelfde kabinet afgeschaft. Blijkbaar mag het klootjesvolk niks zeggen over de Euro-complotten van het kabinet. Een slechte zaak en een duidelijk teken dat Rutte c.s. lak hebben aan democratie.
Opmerkelijk
Mevrouw Kaag maakt zich zo’n zorgen over witwassen door criminele organisaties (waarbij ze haar eigen donaties aan illegale Palestijnse organisaties even vergeet) dat ze een wetsvoorstel daartegen heeft ingediend. Dit voorstel beoogt het bewaken van transacties van alle Nederlandse bankrekeningen teneinde met algoritmes het betaalgedrag op mogelijk witwassen van zwart geld te detecteren.
Het zou gaan om alle transacties boven de 100 euro. Daarnaast wil ze contante transacties boven 3000 euro verbieden. Voor dat doel is er een samenwerkingsverband tussen banken opgezet.
Er is tegenwoordig een opmerkelijke trend om gewone burgers op voorhand als misdadigers te behandelen. We hebben met de Toeslagenaffaire al gezien waar “algoritmes” toe kunnen leiden. Daarnaast is die “samenwerking” van de banken niet gratis, zodat de transactiekosten weer stijgen en onze bankrekening ons steeds meer geld kost.
Bovendien weten we alweer niet wat er allemaal aan informatie wordt binnen-gehengeld en hoe je op basis daarvan wordt beoordeeld en vooral veroordeeld. Ik heb weinig vertrouwen in de goede bedoelingen hierachter, geef ik eerlijk toe. Als die controle-infrastructuur en zo’n volksbrede database er eenmaal is, ligt misbruik direct op de loer. Met dat in het achterhoofd, begrijp ik dat een Central Bank Digital Currency een natte droom is van het kartel: Heb je macht over iemands geld, dan heb je hem bij de ballen.
***
De NOS, ons overheidsverslaafd media apparatsjik, gaat een energieweerbericht introduceren. Een alleraardigst manipulatie initiatief dat net zo vervelend is als wasmachinereclames. Daar kan de verschijning van Helga van de Leur weinig aan veranderen.
Op bewolkte dagen mag je niet wassen, want dan is er weinig duurzame stroom en moet anders de gas- en kolencentrale aan. Alleen als de zon schijnt, mag je je “milieuvriendelijke” e-auto opladen. ‘s Nachts moet alles maar uit, want dan doen de zonneparken het niet. Wat een betutteling! Zeker als je nagaat dat het witwas-wetvoorstel van Kaag een heleboel extra energie gaat kosten om iedereen elektronisch in de gaten te houden.
Muziek in de Luie Stoel
Vandaag toont de mp3 speler het album Domenico Scarlatti, Sonatas for three guitars van het Amsterdam Guitar Trio. Een opvallende titel, want bij mijn weten waren Scarlatti’s Sonates gecomponeerd voor klavecimbel.
Domenico Scarlatti (1685 – 1751) is als componist voornamelijk bekend door zijn 550 Sonates voor toetsinstrument. Wegens de vaak tweestemmige structuur leent zijn muziek zich goed voor gitaar-arrangementen.
De levensloop van Scarlatti is interessant. Musici in die tijd waren afhankelijk van rijke en adellijke werkgevers. Scarlatti werkte zodoende in Florence, Rome, Frankrijk, Palermo en Lissabon.
Tijdens zijn loopbaan in Lissabon was hij hofcomponist en muziekleraar van de kroonprinses Maria Barbara. Zij had talent op het klavecimbel en Scarlatti voorzag haar van uitdagend materiaal. Bij haar huwelijk met de Spaanse kroonprins Ferdinand ging Scarlatti met haar mee naar Spanje en componeerde de in totaal 550 Sonates waarin de invloed van de Spaanse volksmuziek duidelijk is. Zijn composities waren in ieder geval een troost voor Maria Barbara die door hofintriges min of meer in een gouden kooi opgesloten raakte. Het verhaal gaat dat zij ter compensatie Scarlatti’s gokschulden betaalde.
Scarlatti’s tweestemmige muziek gespeeld op drie gitaren. Dat wordt slim verdelen. Een baslijn is goed af te splitsen, maar een melodielijn vraagt een logische en uitgekiende verdeling om de continuïteit van het origineel te waarborgen. Dat lukt niet voor alle sonates van deze cd, sommigen krijgen daardoor vooral in de snelle passages een rommelige klank.
Achtergrondmuziek wordt daarom het wat rustiger Andante Moderato K466. Ter vergelijking van gitaar en toetsenversie vind je hieronder dezelfde Sonate, uitgevoerd door de Chinese pianiste Yuyu Wang.
Ter vergelijking: Sonata K446 van Scarlatti, gespeeld door Yuyu Wang op piano.
Door de mogelijkheden van de piano kan ze een mooi contemplatieve uitvoering neerzetten. In Scarlatti’s tijd hadden de klavecimbels die mogelijkheid beduidend minder, de piano moest nog worden uitgevonden alhoewel Scarlatti bij zijn leven al een instrumentbouwer heeft ontmoet die een klavecimbel van hamertjes voorzag in plaats van de tokkelmechanieken.
Boek op Schoot
Vanavond lees ik een hoofdstuk door uit het NLP werkboek van mijn huidige cursus. Dit hoofdstuk handelt over intrinsieke waarden, ook wel metaprogramma’s genoemd, die soms zelfs onbewust je handelwijze beïnvloeden. In de NLP vormen metaprogramma’s paren van gedragsextremen. In de praktijk zit je er vaak ergens tussenin. Afhankelijk van de situatie kunnen metaprogramma’s nuttig voor je zijn of niet. NLP geeft middelen om in het laatste geval die programma’s om te denken.
Interessante materie, ook al merk ik dat mijn studievaardigheid nog niet op niveau is. 😉 Dit is overigens een overtuiging die je met NLP om kunt buigen. Dat is een ander hoofdstuk.
***
Na mijn studie-uurtje pak ik Herman Finkers’ De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door. Ik zit inmiddels in het deel met de rijmpjes en ook hier geniet ik van de woordspelingen zonder overdreven politiek engagement.
Gitaar op Schoot
Vanavond pak ik het boek Invitation to the Waltz van Tatiana Stachak. Dit is een aantrekkelijke bundel eigen composities in “wals-format”. Daarin gebruikt ze diverse muziek-stijlen, zoals de Venezolaanse wals, de Peruaanse wals en zelfs een naar driekwartsmaat omgezette Tango. Qua tempo zijn het niet allemaal gemakkelijke stukken, maar ze spelen ontzettend lekker weg.
Waarvan akte. Ik vergeet zelfs de pijn in mijn rug. Heilzame muziek!
Knutselen met Blokjes
Vanavond blijft de Lego-doos dicht. De avond is snel gegaan.
Verhaal voor het Slapen Gaan
Ik lees bedaard verder in mijn Baantjer-verzameling. Door mijn sauna-half uurtje komt er leesgelegenheid bij. Zodoende schiet het aardig op.
In De Cock en de moord in Extase wordt een geldtransport klemgereden en beroofd waarbij een van de chauffeurs om het leven komt. De daders verdwijnen met de buit, waarbij de een de ander liquideert. Na de nodige verwikkelingen blijkt een vrouw het brein achter de overval, haar partner in crime voerde uit verliefdheid alle misdaden uit.
Hoe meer De Cockjes ik lees, des te meer valt het copy and paste gehalte op. Dat blijkt vooral bij de bezoekjes aan Smalle Lowietje voor het cognackie en de interactie van De Cock en Commissaris Buitendam. Ook bepaalde sfeertekeningen vormen een herhaald thema.
Het blijft een dilemma in een serie, je moet rekening houden met iemand die de aflevering als eerste leest. De herhaling hoort er een beetje bij, ze geven iets vertrouwds. Hetzelfde geldt voor de redelijk nauwkeurige routebeschrijvingen. Je kunt het op Google Maps haast volgen.