Schermloze Avonden (130)

Muziek: Canciones Castellanas van Regino Sainz de la Maza, gespeeld op klassieke gitaar door Salvatore Fortunato

8 Februari 2023

Het Lammetje dat een Wolf is, Eigen Werk en Simulatie

Schermloze Avond 130. Zo langzamerhand beginnen de donkere avonden korter te worden, we krijgen meer daglicht.

Opmerkelijk

De Kinderboekenweek bestaat al vanaf 1955. Volwassenen hopen daarmee kinderen enthousiast te maken voor lezen, want lezen is leerzaam. Zodoende krijgt deze week steeds meer maatschappelijke en (helaas ook) politieke thema’s voor onze volwassenen in de dop.

De Kinderboekenweek kent een geschenk, een boekje dat je krijgt als je een boek koopt en tegenwoordig ook een gedicht dat het thema moet “poëzeren”.

Afgelopen week ontstond er ophef rond de voorgenomen auteur van het gedicht: Pim Lammers. Ik had nog nooit van hem gehoord. Hij spant zich nogal in voor kinderboeken over genderidentiteit, daarbij heftig gesteund door instellingen zoals het COC. Kinderen moeten blijkbaar al heel vroeg weten dat identiteit en sekse niet noodzakelijkerwijs overeen hoeven te komen en dat je er iets aan kunt (laten) doen als je identiteit voor je idee op de verkeerde hardware draait. Persoonlijk vind ik de kleuter- en basisschoolleeftijd daarvoor rijkelijk te vroeg.

Ik ga op onderzoek uit: De entree van zijn website geeft een aanwijzing over de aard van de ophef. De pagina bestaat uit een lichte linkerkant met een link naar Jeugd. Een duistere rechterkant verwijst met een link naar Volwassenen. Interessante vraag is of deze opstelling misschien een zwart-witte politieke achtergrond heeft.

De linkerkant leidt naar een vrolijk palet van kinderboeken, waarvan er een aantal transgender thema’s bevatten. Hiervan is Het Lammetje dat een Varken is als meest bekende. Ik vermoed wel dat deze titel onze Joodse en Islamitische medeburgers niet zal aanspreken.

De rechterkant echter, leidt naar een dark-room van fictie en non-fictie rond homofilie, queerness en pedoseksualiteit. Daarin staat (het inmiddels verwijderde) verhaal Trainer dat een spannend beschreven expliciete pedoseksuele scene weergeeft tussen een volwassene en een jongen van 12 jaar. Inderdaad, een sectie voor volwassenen.

Kinderboeken en pedoseksualiteit. De combinatie die de ophef veroorzaakte. Want wat gaat er gebeuren als een enthousiaste lezer van basisschoolleeftijd voor zijn boekverslag even de site van Pim Lammers bezoekt en uit pure belangstelling rechtsaf slaat?

Wordt Het Lammetje dat een Varken is dan tot Het Lammetje dat een Wolf is?

Die zorg bij ouders blijken de wokies, de media en de politiek niet te begrijpen. Een beetje pedo, dat moet toch kunnen? Het vrije woord is toch veel belangrijker? Die kinderen willen dat toch zelf? Dat beschreven misbruik is toch een relatie met wederzijdse instemming? Daar heb je die domme Christenfundamentalisten weer, die kunnen ook niets hebben! Zie je wel, alweer een complot van Ultra-Rechts.

De vermeende oorzaken en beschuldigingen rollen over elkaar heen.

Naar mijn idee ligt het fundamenteler. Mijn dochters zijn reeds lang volwassen. Ik weet echter nog goed dat ik, toen ze nog klein waren, vrij expliciet dodelijk dacht bij de gedachte aan een pedoseksueel die aan mijn kinderen zit en en passant hen verblindt met aandacht en mooie woorden dat ze prachtig en uniek zijn. Als ouder bescherm je jouw kinderen, toch? Zeker tegen bewust misbruik van hun gevoelens en eigenwaarde. Misbruik daarvan is net zo erg als de ongewenste seksuele handelingen.

Voor kindermisbruik mag diversiteit geen excuus zijn!

Muziek in de Luie Stoel

Op een eerdere Schermloze Avond kreeg ik interesse voor de muziek van de gebroeders Regino Sainz de la Maza (1896 – 1981) en Eduardo Sainz de la Maza (1903 – 1982).

Regino was een Spaanse gitarist en componist. Hij speelde in 1940 als solo-gitarist de première van het beroemde Concerto d’ Aranjuez van Joaquin Rodrigo. Hij bleef tot zijn twee en tachtigste concerten geven. Zijn composities zijn sterk gekleurd met motieven van de Spaanse volksmuziek.

Broer Eduardo weerde zich eveneens kranig op gitaar, maar zeker in zijn latere leven meer nog op muziekpapier. Hij schreef in de impressionistische stijl, waarbij hij geïnspireerd werd door traditionele Spaanse muziek. Ook de jazz had zijn interesse, hij was lid van een jazzorkest waar hij gitaar en saxofoon speelde.

Voor mijn verjaardag kreeg ik het dubbelalbum met de muziek van de beide Sainz de la Maza’s gespeeld door Salvatore Fortunato. Een fijne en complete interpretatie van de muziek van de beide broers. Omzetten naar mp3 was snel gebeurd.

Achtergrondmuziek wordt Canciones Castellanas van Regino Sainz de la Maza.

Boek op Schoot

De e-reader brengt vandaag eigen werk, mijn boek (in wording) Dagboek. Een grappige ervaring. Een e-book ziet er al behoorlijk uit als een publicatie, maar werkt toch anders dan het doorlezen van een uitdraai. Ik zie in ieder geval dat ik hier en daar alinea’s moet scheiden en iets aan de volgorde moet veranderen.

Het verhaal begint met de confrontatie van Patrick met zijn juist overleden moeder met wie hij levenslang in spanning heeft geleefd. Hij ontdekt aan een kettinkje om haar hals de huissleutel die hij heeft moeten inleveren toen hij als tiener uit huis ging. Hij pikt die in en gaat ermee terug naar het oude huis van zijn jeugd.

Daar vindt hij de dagboeken uit zijn tienertijd terug die hij ooit aan zijn moeder te lezen had gegeven, maar nooit heeft teruggekregen.

Via de dagboekpassages herleeft hij de gezinstherapie die hem de overtuiging had gegeven dat hij als zondebok werd opgeofferd voor de misstappen van zijn broer, de oogappel van zijn moeder. De stagiair Eline twijfelt echter aan de voorbarige conclusies van de gezinstherapeut Reinoud en weet Patrick op een niveau van openheid te bereiken waarvoor hij in zijn eigen familiekring bang is geworden. Ze vangt hem ook op als de therapie uit de hand loopt.

In het heden ontmoet hij Eline opnieuw. Dan helpt ze hem via een hypnosesessie inzicht te krijgen in de oorzaken van de spanning met zijn moeder en zijn reacties daarop te accepteren. Daardoor is hij in staat om op de uitvaart van zijn moeder te spreken en met recht afscheid te nemen.

Een aantal hoofdstukken hebben een vaste indeling: De dagboekpassage, Patricks zwerftocht in het heden en de flashback naar de situatie waar de dagboekpassage over gaat. Een uitdaging was het opstellen van die dagboekpassages in de betrekkelijk onbeholpen stijl van een tiener om een goede aanloop te geven naar de flashback zonder al te veel dubbel te doen.

Het voordeel van op deze manier proeflezen is dat ik iets meer afstand neem. Dat zal het verhaal ten goede komen, want er zit nog werk aan.

Gitaar op Schoot

Voor mijn verjaardag kreeg ik het muziekboek Guitar Poems van Giuseppe Di Girolamo, een verzameling stukken in de sfeer van de lichte muziek. Uitdaging is het naar buiten brengen van de melodie uit de diverse tokkelpatronen en het heel duidelijk spelen van syncopen. Leerzaam en fijn om te doen.

Knutselen met Blokjes

De avond vloog voorbij. Daarom bleven de blokjes in de doos.

Verhaal voor het Slapen Gaan

Ik kom aan het einde van De Stad van Gouden Schaduw, het eerste deel van het Anderland kwartet van Tad Williams. Renie Sulaweyo, !Xabbu, Orlando en Fredericks komen terecht in de Stad van Gouden Schaduw, een simulatie die het eigendom is van Bolivar Atasco, een voormalig lid van de Graalbroederschap. Deze is eruit gestapt omdat hij zich niet meer kon verenigen met de niets ontziende methoden van de elite om Anderland te maken. Daar ontmoeten ze de geheimzinnige Sellars die probeert de Graalbroederschap te dwarsbomen.

Bolivar Atasco is echter doelwit van de big bad guy Felix Jongleur (Osiris) die het ex-lid wil elimineren voordat hij gevaarlijk wordt voor de elite. Daarom stuurt hij zijn huurmoordenaar annex bedrijfsterrorist Johnny Wulgaru alias Dread eropaf om Atasco’s fort op te blazen en iedereen te vermoorden. Tijdens die actie krijgt Dread interessante informatie om zijn baas weer pootje te lichten.

Atasco wordt vermoord en Dread zet een infiltrant in op het net, die stiekem meereist met de hoofdpersonen van het boek. Sellars weet nog juist de instructie te geven dat ze Paul Jonas moeten zoeken voordat de simulatie van Atasco instort.

En dan wordt het tijd voor deel twee Rivier van blauw Vuur.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven