Schermloze Avonden (155)

Muziek: Soñando Caminos van Eduardo Sainz de la Maza, gespeeld door Salvatore Fortunato op gitaar

2 Augustus 2023

Vulgair dansen en de Bedelaarskoning

De honderd vijf en vijftigste. We zitten volop in de vakantietijd. Ik had voor Vaderdag een uitje gekregen naar het Spoorwegmuseum op afgelopen zondag. We wachten er nog maar even mee, door werkzaamheden aan het spoor duurt de rit naar Utrecht op de zondagen drie uur enkele reis. Iets te veel van het goede voor een tripje dat normaal krap meer dan een uur kost.

Opmerkelijk

Rotterdam kent een Zomercarnaval, een straatfestival dat doet denken aan het carnaval in Rio de Janeiro. Een swingend en kleurrijk gebeuren.

Op dit Zomercarnaval werd dit jaar vulgair dansen verboden. Daarbij doelde men op bewegingen waarbij genitaliën langs elkaar werden gewreven, of bij een duidelijke suggestie daarvan bij dansen zoals Bubbling.

Wat denkt dat stelletje overgeseksualiseerde preutsers nu eigenlijk? Een dans is nu eenmaal een gecultiveerd paar-ritueel, dus die seksuele lading is er altijd. Is dat opeens vulgair als het danspaar man en vrouw is en een partijtje Bubbling doet? Is het wel toegestaan bij transgenders? Wordt het publiek er zo hitsig van dat de openbare orde wordt bedreigd door pogingen tot massale (zelf)bevrediging?

Als je ziet wat er bij Queer & Pride in Amsterdam allemaal langskomt, dan zou ik me over dat Zomercarnaval totaal geen zorgen maken. En gaan ze dan ook een mogelijke regenbui verbieden wegens het Wet T-shirt effect?

Een van de redenen van het verbod zou zijn dat kinderen in het publiek geschokt zouden raken van de seksuele bewegingen.  Ergens snap ik het niet. Wel Lentekriebels met pijp- en masturbatie-instructies uitgeven op de basisschool en dan terugschrikken voor wat elegante suggestieve dansbewegingen?

***

Op de website van het Algemeen Dagblad kwam ik een suggestieve kop tegen: Bevolking groeit minder hard door dalen immigratie Oekraïners.

Ik zie al drie buzzwords: Bevolkingsgroei, Immigratie en Oekraïners. Nadeel van buzzwords is dat ze een associatie opwekken die misschien niets met het onderwerp te maken heeft.

Groei heeft vaak een positieve betekenis. Economische groei bijvoorbeeld. Is bevolkingsgroei in Nederland opeens ook een doel op zich geworden? Het lijkt me dat het hier al druk genoeg is…

Het woord immigratie. Immigranten hebben als doel ergens te blijven, ze verhuizen van het ene land naar het andere. De VanDale geeft dan ook de betekenis inkomend landverhuizer voor het woord. Echter, zouden de Oekraïnse vluchtelingen niet het liefst willen terugkeren naar hun land als de situatie verbetert? Of is dat niet de bedoeling?

In het artikel noemt men overigens ook emigratie en oversterfte als oorzaak voor de vermindering van het Nederlandse inwonertal. Instroom van asielzoekers uit andere landen dan Oekraïne houdt het artikel buiten de boeken.

Men vermeldt nog wel even dat de oversterfte in Juni door de warmte komt. Knipoog naar klimaatpaniek. Laatst hoorde ik mensen op een terrasje vol overtuiging beweren dat alle oversterfte door het klimaat komt. Lijkt me speculatief. Opmerkelijk genoeg blijft de veel grotere oversterfte van 2022 waarnaar het kabinet geen onderzoek wilde doen totaal buiten beschouwing. Stel dat de coronavaccinaties toch een rol spelen!

Wel, als dit artikel een voorbeeld van betrouwbare journalistiek moet voorstellen, dan lees ik geen krant meer.

Boek op Schoot

Deze week ruimen we de boekenkast een beetje op. Wat is er van waarde, wat kunnen we doorgeven? Daarbij kom ik Het Geheim van het Geluk, tegen, geschreven door de verhalenverteller Joel ben Izzy, Joel, de zoon van Izzy. Hij is vernoemd naar zijn grootvader, blijkt uit het verhaal. Dit boek bewaren we!

De volledige titel van ben Izzy’s verhaal is The Beggar King and the Secret of Happiness. Deze titel vind ik meer toepasselijk dan het Nederlandse Het Geheim van het Geluk. De Nederlandse titel suggereert een zelfhulpboek, dat is het zeker niet, de Engelse titel verwijst naar een mythisch verhaal.

Het boek vertelt Ben Izzy’s eigen verhaal over de periode in zijn leven waarin hij door complicaties bij het verwijderen van een tumor op zijn stembanden zijn stem kwijtraakte. Juist de stem die hij voor zijn beroep en passie als verhalenverteller nodig had.

Het boek bevat een aantal traditionele en volksverhalen die perfect zijn ingepast in zijn eigen levensverhaal en dat van zijn familie om hem heen. Door wat hem overkomt slaagt hij erin om zich te verzoenen met -met name- zijn ouders en leert hij een belangrijke les van zijn oude leermeester Lenny: Om iets goed te kunnen vertellen, moet je ook goed kunnen luisteren. Dat geeft verhalen de vrijheid die ze nodig hebben.

Ik had het boek vorig jaar al eens gelezen op een Schermloze Avond, maar het trekt opnieuw de aandacht naar zich toe.

Het verhaal brengt wederom emoties met zich mee die ik duidelijk kan voelen. Ontroering, weemoed en ook verdriet. Niets is vanzelfsprekend, zegt het verhaal, zelfs een almachtige koning als Salomo kan door zich boven het lot verheven te voelen een bedelaar worden. Salomo leert er na vele jaren echter iets van en keert terug, wijzer dan ooit tevoren.

Ik merk duidelijk dat het overlijden van mijn moeder van vorig jaar een dimensie toevoegt: Het belang van het vertellen van een verhaal. In mijn geval kon ik, net zoals bij mijn vader, niets anders doen dan het zelf te schrijven. Dat vind je bijvoorbeeld terug in het verhaal Prenatale op dit blog.

Het boek eindigt positief. Ben Izzy krijgt zijn stem deels terug door een transplantaat. Dat gebeurt echter niet voordat hij de les uit deze situatie had geleerd.

Muziek in de Luie Stoel

Op een eerdere Schermloze Avond kreeg ik interesse voor de muziek van de gebroeders Regino Sainz de la Maza (1896 – 1981) en Eduardo Sainz de la Maza (1903 – 1982).

Regino was een Spaanse gitarist en componist. Hij speelde in 1940 als solo-gitarist de première van het beroemde Concerto d’ Aranjuez van Joaquin Rodrigo. Hij bleef tot zijn twee en tachtigste concerten geven. Zijn composities zijn sterk gekleurd met motieven van de Spaanse volksmuziek.

Broer Eduardo weerde zich eveneens kranig op gitaar, maar zeker in zijn latere leven meer nog op muziekpapier. Hij schreef in de impressionistische stijl, waarbij hij geïnspireerd werd door traditionele Spaanse muziek. Ook de jazz had zijn interesse, hij was lid van een jazzorkest waar hij gitaar en saxofoon speelde.

Voor mijn verjaardag kreeg ik het dubbelalbum met de muziek van de beide Sainz de la Maza’s gespeeld door Salvatore Fortunato. Een fijne en complete interpretatie van de muziek van de beide broers. Omzetten naar mp3 was snel gebeurd.

Achtergrondmuziek wordt Soñando Caminos van Eduardo Sainz de la Maza.

Gitaar op Schoot

Ik heb de keuze van de stukken voor Noabermuziek in December helemaal rond. Ik speel een deel door, gewoon om te kijken of ze nog een beetje in de vingers zitten. Dat geldt zeker niet voor allemaal, dus ik heb al huiswerk.

Onderdeel van het huiswerk wordt ook de timing. Hoe lang ben ik bezig, met mijn verhaaltje erbij? Hoe zit het met de overgangen?

Verhaal voor het Slapen Gaan

Ik pak het volgende boek van de Science Fiction/Fantasy schrijver Jack Vance (1916 – 2013). Ditmaal is dat Durdane, een trilogie uit 1971 – 1973. Ik ben nu bezig in het deel Anome.

Een anonieme heerser, de Gezichtsloze Man,  houdt de bevolking van het continent Shant onder de duim via een halsband die iedere volwassene moet dragen. Als je je misdraagt, wordt je hoofd er via afstandsbediening af geblazen door een explosief in de halsband. Om misdragingen te signaleren, kent het systeem verfijnde surveillancetactieken via die halsbanden. Burgers kunnen wel communiceren met de anonieme heerser via betaald petities. Zijn besluiten zijn echter bindend.

De hoofdpersoon Gastel Etzwane ontsnapt aan de secte der Chilieten door muzikant te worden om geld te verdienen om zijn moeder vrij te kopen. Op een tournee komt hij in contact met een Aardbewoner die de identiteit van de Gezichtsloze Man wil ontdekken.

Het vrijkopen mislukt door een aanval van barbaren waarop de Gezichtsloze Man weigert te reageren. Zijn moeder en vele andere vrouwen die als fokvee door de barbaren waren meegenomen, komen om het leven.

Etzwane en zijn metgezel ontdekken wie de  Gezichtsloze Man is en nemen de macht over. Het valt echter niet mee om de bevolking tot actie tegen de barbaren te bewegen. De tirannie van de Gezichtsloze Man heeft hen al te gemakzuchtig gemaakt.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven