Schermloze Avonden (181)

Muziek: Gateway van het album Gateway, gespeeld door Erik Wollø

7 Februari 2024

Onformatie, Verhaalwiskunde en Ontspekken

Schermloze Avond Honderd een en Tachtig. Ik kijk uit het raam maar zie het met veel paniek aangekondigde sneeuwdek van 3 centimeter nog niet verschijnen. Waarschijnlijk halen we de drie millimeter nog niet eens. Het weerbericht lijkt steeds meer op een spandoek van klimaatactivisten.

Een interessant sommetje: met hoeveel millimeter regen komt 3 centimeter sneeuw overeen?

Opmerkelijk

De kabinetsformatie suddert onbestemd voort nu Omtzigt vanwege “de slechte toestand” van de staatsfinanciën niet meer mee wil doen. Tja, al dat royale gedrag richting Oekraïne, Brussel, klimaat en migratie kost ook wel geld.

De wijze waarop dat ging, met een appje, is helemaal van deze tijd. Gluiperig en geniepig, net zoals iemand ontslaan met een emailtje. Zodat je buiten schot blijft voor tegenargumenten. Is dat de bestuurscultuur die Pieter voorstaat? 🙁 De waarachtige democratie, wellicht?

Demissionair minister Kaag zou de staatskas in blakende gezondheid hebben achtergelaten. Nu is er opeens miljardentekort? Dat komt me nogal tegenstrijdig over. Heeft men ons weer eens iets voorgespiegeld?

Ik hoorde een interessante bijdrage van Arno Wellens in zijn serie Current Ratio over de EU-“donatie” van 50 miljard aan steun aan Oekraïne. Daaruit blijkt hoe er met cijfers wordt gegoocheld, men meldt 50 miljard, maar er zijn ook nog andere “bijdragen”, dat alles onder allerlei voorwaarden, waaronder meedoen aan de energietransitie en CO2 neutraliteit. Of dat gerealiseerd gaat worden is zeer de vraag, zeker omdat naar verluidt Oekraïne een behoorlijk corrupte staat is. Daarom is het volledig onduidelijk hoeveel geld er uiteindelijk die kant op gaat, maar dat het wel invloed heeft op zaken zoals inflatie van de Euro. Dat raakt ons burgers weer direct.

Daarnaast presenteerde dezelfde Arno Wellens een zeer interessant maar ook onthutsend beeld van het buiten de boeken houden van Europese schulden waar de Nederlandse belastingbetaler voor opdraait, waaraan het kabinet zich schuldig heeft gemaakt. Er staat dus nog een onvermelde 40 miljard open… En door onze deelname aan de Euro komt daar nog een fors bedrag bij wanneer er ergens in de EU een financiële crisis uitbreekt. Beetje renteverhoging en we zijn failliet.

Al met al een zeer schimmige toestand onder politici, waarbij je jezelf steeds moet afvragen wat nou waar is en wat de heren en dames politici in diverse partijen goed uitkomt. Mijn gevoel zegt me dat dit bij deze formatie eveneens speelt. Dit gekronkel verhoogt mijn vertrouwen niet bepaald. En velen met mij, denk ik.

***

De Amerikaanse talkshower Tucker Carlson vertrok naar Moskou voor een interview met Poetin. Hij doet wat een journalist behoort te doen, een conflict belichten van beide kanten. Tja, daar waren onze mainstream media niet blij mee, dus de beschuldigingen dat hij extreemrechtse propaganda faciliteert en Poetin zou helpen halen breed de koppen.

Ergens begrijp ik het niet, ze beschuldigen hem van ultrarechtse sympathieën terwijl hij een ultralinks (want dat is communisme in Rusland toch?) regime voort zou helpen? Ik weet nog goed dat de Communistische Partij Nederland (nu onderdeel van Groen Links en de SP) lyrisch was over het regime in Moskou. Het grote voorbeeld voor Links!

Het is wel zo dat extreemrechts en ultralinks hetzelfde zijn, ze zitten allebei op het tirannieke totalitaire punt in het spectrum. De EU heeft die dictatoriale trekjes zeker nu ze hem net zoals David Icke de toegang tot de EU willen ontzeggen. Als dit geen censuur is?

Hoe dan ook, al dit kwetteren maakt me nieuwsgierig. Waar zijn ze bang voor? Dat we gerede twijfels krijgen rond al die miljarden van ons belastinggeld die men daar bovenin aan Oekraïne wenst te besteden? We gaan het zien.

***

De boerenprotesten gingen door. Dat moet ook, zonder boer geen voer en de uien in de supermarkt die ze uit Nieuw Zeeland importeren verbouwen ze hier ook. Dat bespaart heel wat uitstoot als je de uien niet in hoeft te vliegen van de andere kant van de wereld.

De mainstream media kweken hiertegen duidelijk hetze. Protesterende boeren zijn nu opeens oproerkraaiers en terroristen. Ik begrijp wel dat ze steeds onvriendelijker worden, het gaat om hun bestaanszekerheid. Dat snappen die grachtengordellinksies niet, die hun voer door Appie laten bezorgen.

Onze lokale krant, een onderafdeling van het AD en tevens eigendom van het EU-vriendelijke DPG Media, meldde dat de boeren wederrechtelijk een vitale verkeersader in het dorpje Beckum af hadden gezet. Vitaal? Dit is een secondaire route, iedereen rijdt tegenwoordig naar Haaksbergen via de N18. Overdrijven kunnen ze zeker!

Muziek in de Luie Stoel

Ik pak een stukje New-age alike van de gitarist Erik Wollø, het album Gateway uit 2010. Erik Wollø (*1961) is een Noorse musicus en componist die zich specialiseert in elektronische muziek en minimal music. Na een korte carrière in de jazzrock scene werd hij solist en produceerde hij zijn albums in zijn studio Winter Garden. Zijn gitaren spelen in zijn muziek met allerlei effectapparatuur en synthesizers een belangrijke rol.

Gateway is een Soundscape album, met breed uitgesponnen landschappen in klankimpressie. Een tikkie ambient music. 😉 Ja, je ziet dat we allerlei kreten nodig hebben om het te karakteriseren. Achtergrondmuziek wordt het titelnummer Gateway.

Boek op Schoot

Ik ga verder in The Story Grid van Shawn Coyne. Interessant om te lezen, zeker omdat hij onderdelen aanhaalt die ik als schrijver nooit bewust heb gehanteerd. Nu was ik altijd slecht in vooraf bedenken van zaken zoals de boodschap die je wilt overbrengen, het leidende idee en het genre. Ik begin meestal gewoon.

Ja, het wordt nu erg technisch met een verhandeling over verhaal-onderdelen met als hoofdonderdelen Beginconflict, Opbouw en Eindresultaat met een volgens de auteur vaste inhoudsverdeling van 25%/50%/25%. Die zijn dan weer onderverdeeld in verplichte scenes met de thema’s sleutelincident, complicatie, crisis, climax en oplossing plus een aantal “vrije scenes” om de zaak op te vullen.

Ja, het is echt een rasterwerk, met een mooi Excelsheet erbij om je op het spoor te houden. Ik vraag me weleens af wat Kunstmatige Intelligentie hiermee zou kunnen doen, want dit lijkt op een schema dat programmeerbaar is.

Gitaar op Schoot

Ik ga vrolijk door met de muziek van de Argentijnse componist Héctor Ayala (1914 – 1990). Ik neem een paar van de relatief eenvoudige stukjes op en werk intensief aan de wat lastigere stukjes. El Sureño blijkt uiteindelijk de lastigste van de set. Ik pak de metronoom erbij. Het blijkt dat op langzaam tempo de swing van de 6/8e maat nauwelijks vol te houden is, maar ik vind wel uit waar de lastige overgangen zitten. Daar geef ik extra aandacht aan.

Knutselen met Blokjes

Model Lego creator vliegtuig 31126

Ik pak vandaag een klein Lego-pakketje, de straaljager 31126, een Creator 3 in 1 doosje. Het was het eerste Lego-setje dat ik na al die jaren kocht. Kleindochter Iris en ik zetten het toen samen in elkaar.

Verhaal voor het Slapen Gaan

Ik lees interessante zaken in Moby Dick van Herman Melville (1819 – 1891). Met grote moeite slepen de sloepen van de Pequod de gedode walvis naar het moederschip. Daar wordt het dier aan het schip vastgelegd in afwachting van het ontspekken. Het karkas trekt haaien uit de verre omtrek. Om te voorkomen dat de walvis helemaal kaal gevreten wordt, grijpen de harpoeniers in door haaien lek te steken, zodat ze elkaar opvreten.

Stuurman Stubbs doet zich inmiddels tegoed aan walvissenbiefstuk en bekritiseert de kok over de slechte bereiding, een walvisbiefstuk dient taai te zijn.

Het ontspekken is met recht een ranzig karweitje waarin de walvissenhuid met vet in stroken wordt gestript. Eindresultaat moet uiteindelijk vaten vol traan worden, waarbij de rest van het walviskarkas wordt gedumpt. Roerige tijden!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven