Muziek: Siciliana van Telemann, gejazzificeerd door Chris Hinze
24 April 2024
Spaargeldjatterij, Rookworstverbod en Knibbelflatie
Schermloze Avond 192. Ik ervaar een golf van nostalgie. Weet je nog? Een-negen-twee, goed idee! De tijd van de Middengolf, kristalontvangertjes, Radio Veronica en de Top 40 op zaterdag.
Duivelse muziek, waarschuwde men toen. Als je platen andersom draaide, hoorde je satanische boodschappen. Tja, dat satanische element hoor ik nu in de onrust van die op hol gedraaide Techno-herrie en rapperij waarmee jongeren zich de kop gek maken. Daarmee vergeleken is I love you, yeah, yeah, yeah zeer vriendelijk.
Opmerkelijk
De Nederlandse Bank (DNB) vreest dat de energietransitie binnenshuis niet snel genoeg gaat. De oplossing van deze lakei van het dystopische klimaatnarratief van Timmermans c.s. is eenvoudig: De Nederlandse huizenbezitters moeten verplicht hun spaargeld opmaken aan verduurzaming en warmtepompen en mogen bij de gratie Gods nog een saldo van 10.000 Euro overhouden als financiële buffer om naar eigen wens uit te geven.
Volgens de DNB zou twee derde van de huizenbezitters genoeg spaargeld hebben, de rest moest het maar lenen.
Toenemende belastingdruk en daarnaast gedwongen af-sparen? De tirannie gaat tegenwoordig ook financieel! Iedereen aan de bedelstaf behalve de elite? Niet toelaten! Reden om ons met hand en tand tegen initiatieven zoals de Central Bank Digital Currency te verzetten, want dan is niemands spaargeld nog veilig voor de hebzucht van bijvoorbeeld de EU.
Als een bank die je jouw geld hebt toevertrouwd opeens gaat voorschrijven hoe je dat geld moet besteden en wat je nog zelf mag beslissen, wordt het hoog tijd om de oude sok van stal te halen en een bankrun te doen.
***
De rookworst ontmaskerd: De winterse lekkernijen van Unox hebben nog nooit een haardvuurtje gezien. De producenten werken met kunstmatige aroma’s die ze winnen uit brandend hout. Die stofjes zijn niet zo goed voor de gezondheid. Men noemt ze carcinogeen.
Ook de Hema rookworst was verdacht, omdat die uit dezelfde fabriek komt als de Unox-worsten. Men beweert echter dat deze worst een andere methode van smaakversterking krijgt. Ja, sterk is die smaak zeker, je proeft de Hema rookworst de hele dag na nuttiging.
De voor ons altijd zorgzame EU wil die kunstmatige rook-aroma’s nu verbieden. Dat wordt een probleem, nu men vreest dat “natuurlijk” roken ook niet zo gezond is omdat er dan teer op de worsten zou neerslaan. De exacte schadelijkheid is echter nog nooit onderzocht.
Die EU-maatregel, zou het een verkapte vlees-ontmoediger zijn?
***
Het Outbreak Management Team heeft een nieuwe baan nu de corona uit de krantenkoppen is verdwenen, ze zetten zich nu in tegen de mazelen. Dat begint met alarmsignaleringen. De regio Eindhoven blijkt een topper. Daarbij noemen ze als oorzaak “import uit het buitenland”.
Dat is uiteraard een stigmatiserende vaststelling en dat in een gebied waar ASML massaal kennis en personeel uit het buitenland gaat importeren, dus noemt men ook een “onbekende oorzaak”.
Daarnaast maakt men zich ernstig zorgen over de vatbare (ongevaccineerde) kinderen in reformatorische gezinnen en noemt men reformatorische middelbare scholen als brandhaarden.
Ook stellen ze quarantaine voor bij gezinnen waarin iemand mazelen heeft, naast de patiënt zelf zijn ook de broertjes en zusjes niet meer welkom in kinderdagverblijven voor minimaal twee weken. Wilden ze daar de toegang voor kinderen al niet weigeren als je geen inentingskaart kon laten zien?
De oplossing? Vervroegde vaccinatie met Bof Mazelen Rode hond (BMR) vaccin.
Dat alles komt me bekend voor. Zouden ze een oud scenario hebben gepakt? Corona kwam ook uit het buitenland (China) en ook daarbij zouden reformatorische gezinnen een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de verspreiding. Om over de wappische antivaxers maar niet te zwijgen. Over de nare effecten van de corona-vaccinatie campagne zwijgt men overigens als het graf.
Straks hebben kinderen bij een kinderdagverblijf al een mobieltje nodig. Voor een QR-code. Identificatie en surveillance van de wieg tot het graf. 😉 Goed nieuws voor telefoonproducenten en providers. Weer een kostenpost extra voor het gezin. Straks komt kinderarbeid weer terug om de kosten te dekken.
Tja, ik kan er zelf niet over oordelen, want ik heb de mazelen gewoon als kinderziekte doorgemaakt.
***
Door alle prijsstijgingen van de laatste tijd door de mislukte sanctiepolitiek van de EU is er een verborgen nieuwe trend ontstaan bij fabrikanten om de winst te maximaliseren. Naast de duidelijk zichtbare trend van krimpflatie (meer geld voor minder waar in dezelfde doos, dus toevoeging van gebakken lucht) bezuinigen sommige fabrikanten op prijzige grondstoffen.
Zo blijkt in de Albert Heijn lekkerbekjes nog maar 55 procent vis te zitten tegen 75 procent eerst. Ook het slagroomijs blijkt een aderlating te hebben ondergaan in het slagroompercentage. Bij navraag beweert de grootgrutter dat de producten nu beter zijn geworden: De lekkerbekjes zijn nog krokanter en het ijs is nu nog gezonder voor hart en bloedvaten.
De Paneermeel-Niets-Paneermeel trend uit de studentenkantine in mijn jonge jaren? De Consumentenbond introduceert hierop een nieuw begrip: Beknibbelflatie. Dat bekt niet zo goed, ik zou voor Knibbelflatie gaan. Liever nog zou ik het beestje bij zijn naam noemen: Oplichting.
Muziek in de Luie Stoel
Vandaag stuit ik op een combinatie van twee albums, Telemann, my Way en Vivat Vivaldi van de fluitist Chris Hinze (*1938). Deze elpees kwamen uit in 1969 respectievelijk 1970.
Hinze begon met piano, maar besloot de toetsen in te ruilen voor de kleppen van de dwarsfluit. Reeds in zijn conservatoriumtijd was hij al actief in de jazz en avant-garde. Hij kwam daarnaast in contact met Oosterse muziek en reisde de wereld af op zoek naar inspiratie. Zodoende werd hij een muzikale duizendpoot en nam meer dan 60 albums in allerlei stijlen op. Ik herinner me nog goed zijn hippe uitstraling en vooral zijn opvallende brillen.
Telemann, my Way en Vivat Vivaldi zijn heel vroege voorbeelden van een trend uit die tijd die we ook bij popgroepen als The Nice en Ekseption terugzien: Het gebruik van klassieke thema’s in populaire muziek. Hinze doet dat jazzy en ongepolijst.
Ik kies een wat rustiger nummer als achtergrondmuziek, Siciliano op een thema van Telemann.
Boek op Schoot
Ik ga verder in Oog in Oog met het Beest van Naomi Wolf. Haar verhaal over de Pfizer documenten met de verzwegen bijwerkingen vormt slecht een deel van haar impressie over de coronacrisis.
Een hoofdstuk is gewijd aan verwondering over hoe overal ter wereld dezelfde soort narratief ontstond, dezelfde soort oppressieve maatregelen werden genomen en de vaccinatie-apartheid werd gepropageerd en overal werd gelogen over sterftecijfers en vaccinatiebijwerkingen. Uniek in de geschiedenis: Zelfs de ergste tirannie op de wereld was nooit in staat zo gecoördineerd te werken. Nu hadden die ook geen internet en “social” media, maar toch…
Dit relateren aan de globalistische onderdrukkings-ambities van de elite ligt voor de hand. Het is niet voor niets dat zij er naar streven om de soevereiniteit van staten af te pakken, zoals met het WHO pandemieverdrag de bedoeling is/was. Wolf trekt deze relatie nog wat verder door richting het metafysische. De mensheid zou niet in staat zijn om kwaad op een dergelijke schaal te bedrijven. Ze hint op de terugkeer van kwade en satanische machten.
Tja, is een kwaadaardige hebzuchtige elite niet iets soortgelijks? Een klein deel van de mensheid die wel degelijk tot een dergelijk kwaad in staat is en de rest gewoon exploiteert?
Een ander hoofdstuk is gewijd aan de teloorgang van de kritische houding van de studenten en hun onderwijsinstellingen. In haar verhaal over de Yale Universiteit blijkt dat duidelijk. Deze instelling die ooit bekend stond als kweekveld van gezonde kritische wetenschap bleek een van de meest fanatieke in de gedwongen vaccinatiecampagne door zelfs omstreden boosters verplicht te stellen. Je komt hier tegenwoordig niet meer binnen zonder inentingsbewijs. Er is geen enkel protest daartegen. Vroeger stonden studenten op de barricades bij ongelijkheid, nu verstoppen ze zich erachter.
Wanneer je het geld volgt, zie je waarom: Yale ontvangt veel meer geld aan subsidies van de Big Pharma dan er aan de toch wel knap hoge collegegelden binnenkomt. Tja, als je als student dan levend proefkonijn wordt…
Zoals ik al eerder zei, het is een deprimerend boek. De beelden uit Openbaringen rond het beest en zijn/haar merkteken lijken tijdens de Coronacrisis en daarna praktijk te zijn geworden.
Gitaar op Schoot
Ik spendeer wat energie aan de lente-opnamekoorts. Het wil met het stukje Eglantine van Alfred Cottin echter niet zo lukken. De recorder gaat dus uit en ik besteed aandacht aan de pijnpunten binnen het stuk. Jezelf opnemen helpt goed om die te identificeren, ook al frustreert het soms ook.
Knutselen met Blokjes
Ik maak de Technics doos weer leeg op tafel en zet me aan de constructie van de Hovercraft 42120. Een interessante constructie met diverse tandwielen om de beweging van een wiel over te brengen op twee propellers. Daarnaast zit er een stuurinrichting in. Best ingewikkeld, dus ik krijg het model niet helemaal af. Geen plaatje, deze keer.
Ik kom een interessant aspect van Lego-sets tegen: Alternative builds. Dat zijn afgeleide bouwprojecten. Vaak heeft Lego die zelf, maar de fans kunnen er ook wat van. Met programma’s als Studio 2.0 kun je zelf Lego modellen ontwerpen en daar een handleiding bij maken. Je kunt daarbij gebruik maken van paletten (onderdelensets) van bestaande Lego-sets.
Ik pak er zeker een paar op.
Verhaal voor het Slapen Gaan
De Meulenhoff bundel De Verhalen van Hubert Lampo (1920 – 2006) is een behoorlijke pil, dus leesvoer genoeg. Het verhaal De Madonna van Nedermunster uit 1964 ligt nu voor me.
De kunsthistoricus Scheepmaker wordt naar het fictieve Vlaamse Nedermunster gestuurd om een schilderij van een Madonna op te halen ten behoeve van een expositie over Vlaamse religieuze kunst uit de vijftiende eeuw.
Hij reist er naartoe en het valt hem op dat Nedermunster een plaatsje is waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. Hij ontmoet de verantwoordelijke priester die hem vriendelijk fêteert en hem wijst op een plaatselijk halfvastengebruik op die avond. Daar sleept men in extatische optocht een als vrouw geklede stropop rond die op een brandstapel in de fik wordt gestoken. Dit ritueel heet Jannekins Verbranding, naar de executie van de heks Johanna Avesoete in de vijftiende eeuw. Zij raakte in opspraak omdat ze naakt voor een schilder poseerde en een bordeel runde. Ze zou echter ook geheime kennis bezitten buiten het waarneembare.
Scheepmaker heeft weinig met de kerk op en vreest dat hij een mis zal moeten bijwonen als hij bij de priester blijft logeren. Met het smoesje dat hij elders verblijf heeft, vertrekt hij laat op de avond. Hij verdwaalt in de sneeuwstorm en stuit op het reclamebord van de uitspanning De Pelgrim naar Galicië. (😉 Een speelse verwijzing naar Santiago de Compostela).
Met enige moeite vindt hij de ingang. De herbergierster verwelkomt hem met de boodschap dat ze op deze halfvastenavond extra laat open zijn en hij precies op tijd is voor het diner. Scheepmaker is geïmponeerd door de vrouw die hij meent te herkennen. Hij ervaart een merkwaardige sfeer in de gelagkamer waar hij dineert. Iedereen lijkt daar tijdloos.
Als hij naar zijn kamer gaat, komt de herbergierster bij hem. Opeens herkent hij haar als zijn geliefde van alle tijden en ze bedrijven de liefde. De volgende ochtend is ze verdwenen en hij krijgt geen gelegenheid om afscheid te nemen.
Het weer is sterk verbeterd en hij gaat op weg naar Nedermunster om het schilderij op te halen. Daarbij neemt hij zich voor om die avond bij De Pelgrim naar Galicië terug te komen.
In Nedermunster laat de priester hem het schilderij zien. De Madonna daarop is sprekend de herbergierster die Scheepmaker als zijn eeuwige liefde herkende. De priester vertelt hem dat Johanna Avesoete model had gestaan voor de Madonna en dat zij de minnares van de schilder was geweest. Daarnaast laat hij Scheepmaker weten dat er bij zijn weten in de omgeving geen hotel De Pelgrim naar Galicië bestaat.
Wat hij wel weet is dat Johanna Avesoete een bordeel runde in De Pelgrim naar Galicië in de vijftiende eeuw en daarmee de afkeer van de magistraat had opgewekt, die haar als heks liet aanklagen en veroordelen. Een feit dat nog steeds “herdacht” werd op de halfvastenavond.
Scheepmaker vertrekt geschokt met het schilderij. Het heldere weer is verdwenen en een nieuwe sneeuwstorm dreigt.
In dit verhaal creëert Lampo een geheimzinnige sfeer met bloemrijke beschrijvingen en behoorlijk ingewikkelde zinsconstructies. Met een tikkeltje herinneringen aan reïncarnaties krijgt het verhaal een duidelijk magisch realistische signatuur.