Schermloze Avonden (194)

Muziek: Bachianinha no. 1 van het album Echoes of Brazil gespeeld door Badi Assad

8 Mei 2024

Plaatjes aftappen en Braziliaanse Bach

Schermloze Avond 194 verloopt anders dan anders. We gaan op verjaardag bezoek bij mijn schoonzoon. Paul, gefeliciteerd!

Opmerkelijk

De Europese Unie is bezig met een wetsvoorstel om Chat Control mogelijk te maken. Een extraatje van de Digital Service Act. Hiermee wil men iedere digitale communicatie scannen op verdachte inhoud, met name afbeeldingen die wijzen op seksueel kindermisbruik.

Dit kan bijvoorbeeld met Client Side Scanning, een stukje software van een App op je telefoon, tablet of computer dat plaatjes die je verstuurt of binnenhaalt vergelijkt met een externe database met “verdachte plaatjes” en een alarm geeft bij bepaalde overeenkomsten. Dit gebeurt al voordat er encryptie wordt toegepast op de verzonden data. Vele Apps krijgen daarmee een achterdeurtje voor de autoriteiten waarmee zij ieders dataverkeer zonder toestemming kunnen aftappen.

Argument van de EU is dat ze hiermee kinderporno en kindermisbruik willen bestrijden, waarbij iedere Europeaan met een computer, tablet of Smartphone blijkbaar een potentiële verdachte is.

Een plaatje is data. Daar reageert een algoritme op, dat je in voorkomende gevallen vervolgens als kinderporno verspreidende en kindertjes misbruikende  pedofiel karakteriseert. Met de nodige repercussies, uiteraard. Zelfs al betreft het een in jouw optiek onschuldig plaatje van je kind onder de douche dat je aan Oma stuurt.

Die algoritmes zijn programmeerbaar. Die werken ook op andere data die je kunnen karakteriseren als dissident, terrorist, wappie, complotdenker, anti-vaxer, Poetinknuffelaar, klimaatontkenner, gevaar voor de rechtsstaat etc. etc. Karakteristieken die zekere (dodelijke) consequenties kunnen hebben, afhankelijk van het heersende politieke klimaat.

Dit chat control initiatief lijkt mij niks anders dan een opmaat naar complete controle van alle EU-ingezetenen op alle aspecten van het leven. “Veiligheid” tegen kindermisbruik en kinderporno is een vals argument. Professionele pedo’s en kindermisbruikers zitten hoog en droog op Darknet, ver buiten bereik van de EU-moralisten.

Het chat control voorstel komt neer op afschaffing van de privacy en persoonlijke integriteit, iedereen is op ieder moment verdacht en controleerbaar. Maximale “veiligheid” voor een totalitair regime. Je kunt zo iedereen oppakken als hij/zij/hen/hun maar iets opstandigs denkt of doet. En dan zijn de “heropvoedings-” en vernietigingskampen niet ver weg…

Pas daar dus maar voor op! De techniek is er al. De wil om die te gebruiken ook! Verzet je daartegen!

***

Studenten op barricades, dat is lang geleden! Nee, het ging niet over onderwijshervormingen of openstelling van de universiteit voor iedereen. Dat is zooo sixty! Men sympathiseert met de idealen van een terroristische organisatie die een volk als menselijk schild gebruikt en die graag een Holocaust 2.0. op de wereld zou willen loslaten.

Het Midden-Oosten is een wrange erfenis van de Eerste Wereldoorlog toen het Ottomaanse Rijk werd verdeeld onder de winnaars, met name Engeland en Frankrijk.

Dat de staat Israël wantrouwig staat tegenover de Arabische wereld waartoe ook de Palestijnen behoren, snap ik ook. Die heeft immers al een aantal malen geprobeerd om Israël met geweld van de kaart te vegen en probeert dat op iets bescheidener schaal nog steeds via de lokale verzetsbewegingen zoals Hamas en Hezbollah.

Aan de andere kant, er was ooit een soort overeenkomst rond de Palestijnse gebieden, maar fanatici aan beide zijden hebben die gefrustreerd. Dat kun je het regime van Netanyahu ook aanrekenen.

Maar ja, wie kan als scheidsrechter optreden als de “leidende” mogendheden verwikkeld zijn in proxy-oorlogen en machtsspelen? Wie heeft dan nog moreel mandaat in deze kwestie?

Die nuances ontbreken zo te zien bij de demonstranten. Met geen woord reppen zij over de moordpartijen, verkrachtingen en verminkingen bij de Hamas aanval van 7 Oktober. Dat is False Flag, wordt er beweerd. Ik heb daarom zo mijn bedenkingen bij het oeverloze geschreeuw van deze studenten, die blijkbaar het Nederlands niet eens beheersen als je zo naar alle opgekladderde uitingen kijkt. Ze hadden toch minimaal from the river to the sea in het Nederlands moeten scanderen. En het overal opgekalkte Free Palestine in het Nederlands moeten verwoorden.

Maar ja, dat is niet woke, nietwaar? What a joke!

Muziek in de Luie Stoel

Ik maak een keuze achteraf, want op de avond zelf had ik geen mp3-speler nodig. Het wordt Echoes of Brazil van Badi Assad.

Badi Assad is de jongere zuster van de gitaristen Odair en Sergio Assad, de leden van het beroemde Assad gitaarduo. Zij koos, net zo virtuoos op de gitaar als haar broers, een ander pad, dat van de traditionele en wereldmuziek met knipogen richting jazz. Daarmee vormt Echoes of Brazil een prettige mix.

Achtergrondmuziek wordt Bachianinha Nr. 1, een knipoog naar Heitor Villa-Lobos, die op zijn beurt weer knipoogde naar Bach.

Gitaar op Schoot

Ik kwam op Youtube een alleraardigst stukje tegen: Solitude van de Franse gitaarcomponist Alfred Cottin (1863 – 1923). Het stuk is onderdeel van een gitaarmethode die hij in navolging van veel van zijn 19e -eeuwse collega’s schreef. Het filmpje toonde de bladmuziek, dus ik had snel een kopietje in Sibelius klaar.

Daar oefende ik lekker op. Ik moet er wel nog even op studeren.

Verhaal voor het Slapen Gaan

Verder en verder gaat het met de verhalenverzameling van Hubert Lampo (1920 – 2006). De Zoon van Mijnheer Davidson is het volgende verhaal uit de bundel De Engel en de Jukebox uit 1978. 😉 Nee dit verhaal heeft geen relatie met mijn eigen vervolgverhaal De Zoon van Harley David.

De ik-figuur, een Rooms Katholiek geestelijke, stuit in een Antwerpse schippersbuurt op het antiekwinkeltje van Joseph Davidson. Hij gaat er naar binnen omdat hij een interessante antieke Bijbel in de etalage ziet.

Het antiek is zeer duur, maar Davidson laat hem de boeken in de zaak doorlezen. Zodoende ontstaat er een zekere band. In dat kader maakt hij kennis met de zwijgzame Myriam en Josue, een jongen van een jaar of vijf en twintig. Wat de banden van die twee met Davidson zijn, wordt hem niet duidelijk.

😉 De lezer krijgt door de namen wel een vermoeden dat het over de Sagrada Familia gaat.

Later krijgt de kapelaan bezoek van een politie-agent die een onderzoek doet naar onwettige beoefening van de geneeskunde door de jonge Josue. Hij wordt verdacht van “wonderbaarlijke” genezingen met handopleggingen. De kapelaan gelooft dat niet.

Het loopt tegen Kerstmis en de kapelaan is druk met het opbouwen van een kerststal. Daar ontbreekt nog iets aan en hij herinnert zich de fraaie klok uit Auvergne die hij in Davidson’s winkel had zien staan. Hij besluit te vragen of hij de klok kan lenen.

De winkel is leeg en de kapelaan besluit te wachten. Al snel daarna komt er een menigte Joodse mensen de winkel in. Een van de vrouwen onder hen draagt een dode baby. Josue komt binnen en de mensen vragen hem om genezing. Na een eerste aarzeling wekt hij de baby tot leven. Tot grote dankbaarheid van de menigte. De kapelaan raakt danig van de kook bij dit schouwspel.

Na de Kerstdienst willen drie heren hem spreken. Ze zien eruit als vreemd jonge piloten in uniform van Pan American Airways. Ze vragen hem naar het adres van Davidson. De kapelaan vergezelt hen.

De piloten vertellen hun verhaal uit de Tweede Wereldoorlog. Ze waren neergeschoten en werden door de Duitsers in een vernietigingskamp voor Joden ondergebracht. Daar hadden ze een zekere Myriam geholpen om te bevallen en een zekere Davidson had zich over haar ontfermd. Na al die jaren wilden ze hen weer ontmoeten indien mogelijk.

Tot de afschuw van de kapelaan blijkt het pandje van Joseph Davidson niet (meer) te bestaan, de plek is ingenomen door een ander bouwsel dat er voor zijn idee altijd al was. De piloten verwijten hem niets, het was ze al die jaren slechts een keer gelukt om Joseph, Myriam en Josue weer te ontmoeten.

Een duidelijke knipoog naar het kerstverhaal tegen de achtergrond van het meer hedendaagse lot van de Joden. Fraaie sfeerbeschrijvingen, maar toch een verhaal met een paar cliché-achtige zwakheden.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven