Muziek: Pavane pour une infante défunte van Maurice Ravel, op piano gespeeld door Angela Hewitt
18 September 2024
Gezellige mensen, Crisiservaring en Ravel
De tweehonderd dertiende. Na een korte vakantie waarin we de twee koudste dagen van deze zomer meemaakten, zijn we weer thuis. 😉 Ja, wij kunnen het ook, een weerrecordje melden. Uiteraard is dat -met de nieuwe mediakreet- een ervaren weerrecord. Dat is een neologisme voor je kletst uit je nek.
Opmerkelijk
De Gouden Koets maakte weer het jaarlijkse ritje door het Haagse, omgeven door parlementariërs en aanhang met de bekende hoedjesparade. Ditmaal had het organisatiecomité alleen gezellige mensen als publiek uitgenodigd en de ondankbare schreeuwende meute zo veel mogelijk buiten gehoorsafstand van onze rijke royals gehouden.
Het asielbeleid kreeg speciale aandacht in de troonrede, wat niet onverlet laat dat alle andere linkse hobby’s wat minder opvallend gewoon doorgaan.
***
Het uitroepen van een asielcrisis valt nog niet mee. Tegenstanders noemen het een ervaren crisis, wat geen werkelijke crisis zou zijn. Die asielcrisis zit gewoon in ons hoofd, beweren ze. Het is geen crisis, maar een verrijking, hoe zouden we anders aan een miljoen extra bewoners in tien jaar zijn gekomen, met een winstgevende woningnood als gevolg?
Daar denken ze in Ter Apel vast anders over.
Weer anderen noemen het een instroomcrisis en dat is toch te fiksen met meer capaciteit en grotere spreiding, niet? In Arnhem vooral naar de arme wijken, las ik net, want onze beleidsmakers mogen niet worden gehinderd door kennis van de gevolgen van hun beleid.
Het is heel apart. Al jarenlang proberen alle media ons op allerlei manieren crisis te laten ervaren, waarbij ze hun uiterste best doen om dagelijks ons hoofd vol te pompen met misère. Heen en weertjes rond coronamaatregelen. Dagelijks Trump en Poetin bashen. Hele verhalen over oorlogsdreiging met Russen in je keuken en je bed. Aanwakkeren van antisemitisme middels berichtgeving met Palestijnse vlaggetjes. Continu klimaatpaniek en weerrecords.
Dat is toch wat er gebeurt? Angst inboezemen om ons onrustig te houden?
En nu zouden we er opeens naast zitten? Het land zou niet vergaan met 50.000 nieuwe erkende migranten per jaar, aldus Frenske. 😉 Tja, we geloven dat pas als Timmermans op een enkele zitplaats past en stopt zich als brulkikker te gedragen.
***
Frenske vond het niet eerlijk. Kamervoorzitter Bosma startte het parlementaire jaar in stijl met een citaat uit Prediker (Alles is IJdelheid). Dat schoot onze PvdA/Groen Linkser in het verkeerde keelgat. Hij zag graag wat meer diversiteit in de citaten uit heilige boeken. Dus moest er ook geciteerd worden uit andere geschriften dan de Bijbel alleen, want Christelijke wortels ziet hij het liefst uitgegraven en afgedekt met hoofddoekjes. Tja, als je alles aan bod wilt laten komen, kom je aan het parlementaire jaar niet meer toe.
😉 Ik vind dat dan ook de codex van het Vliegende Spaghettimonster aan de orde moet komen. Dan voelen de Pastafari in Nederland zich ook erkend.
***
Drie weken zonder wasmachine kwamen tot een eind met een garantie-reparatie waarbij een groot onderdeel werd vervangen. Dit was de zogenaamde aquastop waarin een defecte sensor ervoor zorgde dat de watertoevoer geblokkeerd raakte. We waarderen de ingebouwde veiligheid, maar er bleek wel, dat door nadruk op veiligheid het normale gebruik van het apparaat niet is gegarandeerd.
Jazeker, veiligheid kan behoorlijk beperkend werken! Toch hoor je dat argument veiligheid keer op keer.
Tja, we zijn echt afhankelijk geworden van technologie. Even denk ik aan het trage ritme van de langzaam-wassers van vroeger die in de vijftiger jaren al een luxe waren.
Muziek in de Luie Stoel
Bladeren op de mp3-speler brengt me bij Ravel, the complete solo piano music door de Canadese pianiste Angela Hewitt.
Maurice Ravel (1875 – 1937) is bij velen voornamelijk bekend door de Boléro. Hij had meer in zijn mars en schreef werken voor piano, koor, vocale ensembles, kamermuziek en orkest.
Hij kreeg als kind pianolessen, maar maakte het conservatorium in zijn tienerjaren niet af. Later kwam hij er terug voor compositielessen. Hij ontwikkelde zich tot een van de vooraanstaande componisten van het Impressionisme.
Angela Hewitt (*1958) zat reeds als driejarige achter de toetsen en trad als vierjarige al op. Ze specialiseerde zich in de muziek van Bach, met uitstapjes naar andere barok-componisten, de bekende klassiekers en Franse impressionisten, waaronder Ravel.
Achtergrondmuziek wordt Pavane pour une infante défunte, een mooi introvert stuk dat Ravel later als jeugdzonde afwees. Verhaal gaat dat hij een hekel had aan de populariteit van dit stuk terwijl zijn latere en volgens hem betere stukken onbekend bleven.
De populariteit is er nog steeds, zelfs tot in de lichte muziek en de jazz toe.
Boek op Schoot
Laatst bestelde mijn vrouw een themadoos van JouwBox. Daar zat een boek in van Wiggert Meerman, getiteld Op zoek naar Antwoorden.
Een universeel thema. Ik herinner me Het Boek met Alle Antwoorden, waarin je met een innerlijke vraag en een korte meditatie het antwoord op die vraag kon opslaan. De titel van Meerman’s boek impliceert iets meer zelfwerkzaamheid.
De blurp overtuigt me niet, zodra men iets van bekend van radio en tv suggereert, zakt mijn belangstelling. Gelukkig noemt men daarbij DWDD niet, want dan had ik het boek gelijk weggelegd.
Het thema is erg populair tegenwoordig. De schrijver verliest alles, gaat door een diep dal en klimt daar gelouterd weer uit op nadat hij zijn of haar essentiële zelf weer heeft gevonden. Meerman doet dat door een maand in het Amazonegebied bij een sjamaan in de leer te gaan. Hierbij spelen geestverruimende middelen een duidelijke rol.
Zo komt de schrijver op uitnodiging in de rimboe terecht, waarbij hij zijn Smartphone alleen nog als klok kan gebruiken, want er is geen zendmast in de buurt. Zo te lezen ook geen elektriciteit, maar er zitten vast zonnecellen in zijn rugzak.
Hij krijgt als missie op te schrijven hoe hij een puur mens gaat worden die in balans met de natuur leeft. Dat is het onderwerp van dit boek. Nee, die balans met de natuur zal vast niet hetzelfde zijn als bij de Indianenstam. 😉 Volgens mij kunnen we dat niet meer zonder elektriciteit en een paar handige hulpmiddelen zoals een wasmachine.
Een van de kernthema’s van het boek is jezelf zijn en niet wat anderen willen dat jij bent. Dat lijkt me best lastig in de hedendaagse cancelcultuur waarin velen proberen voor te schrijven wat jij moet zijn.
Een interessante uitspraak van de sjamaan kom ik al tegen als deze commentaar levert op Wiggert’s angstige ontmoeting met een tarantula en een gifslang: Het is niet het gif dat dodelijk is, het is de angst die het gif activeert.
😉 Ah, daarom doen de media zo’n moeite om ons te overtuigen van allerlei crises…
Gitaar op Schoot
Ik ben bezig met een nieuwe bladmuziekversie van een aantal stukjes uit Comme des Chansons van Thierry Tisserand. Een verzameling stukjes in diverse lichte muziekvormen.
Daar moeten ook aanwijzingen voor mijn vingerzettingen bij. Reden om de verzameling weer eens door te spelen. Nou, het is al even geleden en ik ben veel weer vergeten hoe het nou precies ging. Vandaar dat ik het nu maar vastleg.
Potlood erbij en rustig opschrijven. Het is een leuk weerzien met deze muziek!
Verhaal voor het Slapen Gaan
Na de verhalenserie van Tonke Dracht heb ik zin in terugkeer naar de detective. Ik vind nog wat ongelezen boeken van Donna Leon, de schrijfster van de Brunetti detectives.
In Hemelse Juwelen speelt Commissaris Brunetti geen rol, ook al speelt het boek wel in Venetië. De musicologe Caterina Pellegrini solliciteert als onderzoekster op een klus rond de nalatenschap van de barokcomponist Agostini Steffani met als opdrachtgevers twee neven die beweren Steffani’s nazaten en erfgenamen te zijn. Zij hopen aanwijzingen voor een verborgen schat te vinden.
Zodoende komt ze bij een vage culturele stichting in Venetië terecht waar twee kisten met papieren van Steffani opgeslagen staan. De hebzuchtige neven die beiden connecties met de onderwereld hebben verschuilen zich in een waas van geheimzinnigheid over de aard van het onderzoek. Hun belangstelling is zeker niet cultureel gericht.
Caterina laat de kisten openen en start met haar onderzoek.