Schermloze Avonden (4)

Allegretto uit Veladas Intimas van Jose Ferrer, gespeeld door Mark op klassieke gitaar

26 Augustus 2020

Nostalgie

Het weer is omgeslagen, een stevige storm zorgt voor een onrustige nacht en een regenachtige dag. Vooral de nacht gaf gelegenheid tot rusteloze gedachtenspinsels rond de huidige crisis en het nieuwscircus daar omheen, want wie moet ik nu nog geloven? Blijkbaar vermindert de vakantieontspanning de weerstand tegen dit soort sombere gedachten, want ik had er eerder nog niet echt wakker van gelegen, wel over gepiekerd, natuurlijk, maar dat was nog niet nachtrustverslindend.

Ondanks de regen gaan we toch naar buiten: Boodschappen zijn altijd nodig. Vandaag voor spinazie met gebakken aardappelen. Tussen de buien door is een luchtje scheppen ook prettig. Dan denk ik even met dankbaarheid dat ik vrij ben om te gaan, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de bejaarden in de verzorgingstehuizen dit voorjaar die binnen moesten blijven en geen bezoek mochten ontvangen en in eenzaamheid stierven. Dat lijkt me een heel verschrikkelijke manier om aan je einde te komen, zonder afscheid, zonder laatste woord. Dan is het credo “voor ons bestwil” dat we overal te horen krijgen uitermate wrang. Ik denk ook dat het afschermen van de zwakke groep, soms uitgevoerd als ophokken, geen ultieme oplossing is.

De schermloze avond geeft extra ruimte aan de gitaar. Ik neem op vakantie altijd een paar bundeltjes van de DOS Amigos Homepage Collectie mee en ditmaal sla ik de muziek van Jose Ferrer op. Twee oude vrienden: Gerbe des Fleurs (Bloemenmandje) en Veladas Intimas (Intieme avonden). Gerbe des Fleurs was het onderwerp van mijn amateuroptreden in Theater Concordia in Enschede, waar ik mijn eerste gitaarduopartner Gerda ontmoette. Dat samenspel leidde uiteindelijk tot vijftien jaar DOS Amigos met Hans Oosterwal. Veladas Intimas was het onderwerp van een opmerkelijke masterclass bij Victor Villandangos bij het Gitaarfestival Nordhorn in 2016. Een opmerkelijk en zeer begaafd gitarist.

Ik merk dat ook oude vriendschappen niet direct weer zo fris zijn als ze begonnen, ik moet echt weer door de stukken heen om de techniek en sfeer op te pakken. Soms is dat frustrerend omdat de nostalgie, de herinnering aan hoe ik het destijds speelde, zo sterk is dat het spel van nu beperkt lijkt. In werkelijkheid is dat niet zo, ik speel bijvoorbeeld het eerste deel van Gerbe des FleursCantilene Espagnole– zekerder en sneller, fraseer een stuk beter dan in 1990 en heb door experimenteren met vingerzettingen een vloeiender verloop opgebouwd. Daar moet je door hernieuwde studie weer achter komen.

Dat gevoel van nostalgie merk ik bij menselijke vriendschappen ook, ik moet er bij contact na een hele tijd weer in komen omdat de herinnering aan vroeger te sterk is: Wie was jij ook alweer voor mij? Wie was ik ook alweer voor jou? In een enkel geval gaat dat naadloos. Soms merk ik echter dat de tijd een contact heeft uitgehold of zelfs achterhaald. Echte vriendschap blijkt pijnlijk zeldzaam, ik kan ze op de vingers van een hand tellen. Zeker in zo’n geval helpt nostalgie dan weinig, ik moet opnieuw op ontdekking uit, als dat al lukt.

Voor Gerbe des Fleurs en Veladas Intimas betekent dat opnieuw studeren en opnamerijp maken.

Ik raak op regel met de punt-lijn schrijfmeditaties uit het boek Schrijven naar Bewustzijn. Handschrijven is me vreemd geworden na al die jaren toetsenbord. Vandaag voeg ik voor het eerst woorden toe aan het lijnenpatroon dat uit het kernwoord bij de punt voortvloeit. Het is lastig om de ideeën gewoon toe te laten.

Lezen gaat verder in de Mythagowoud trilogie van Robert Holdstock. Het tweede deel begint te lijden aan over-complexiteit met aparte tijdsprongen. Okee, in Fantasy kan veel, maar heel soms beginnen de beschrijvingen stroperig te worden en is het lastig om de lijn te volgen. Iets waar ik bij mijn eigen schrijven ook alert op moet zijn.

Het voorlezen voor het slapen gaan gaat voort, ik ontdek wat onlogica in de tijdlijn van Het Geheim van de Stamboombouwer. Nu zie ik een nadeel in het gebruik van e-reader (mijn map ligt thuis), ik kan geen aantekeningen maken. Onthouden dan maar.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven