Schermloze Avonden (40)

Muziek: Canto Ostinato Sectie 74 Thema 1 van Simeon ten Holt, gespeeld door Sandra en Jeroen van Veen

28 April 2021

Terrasgekte, Canto Ostinato en een Wereldatlas

Schermloze Avond vier tientjes, een klein jubileum. Het aantal is hetzelfde als het dienstjaar waar ik nu aan bezig ben.

Keek op de Week: Deze week werd enigszins getekend door klusgekte bij de buren verderop. Die probeerden een badkamervloer met een klein boortje uit te bikken. Dat schiet niet op en in het hele blok kun je elkaar niet meer verstaan. Vermoedelijk zijn ze zelf al doof geworden.

Koningsdag verliep als een mooie vrije dag zonder oranjefranje. Een Rondje Twickel in het groen was een beter alternatief dan een binnenskamers online defilé op teevee.

Ik blijk een bevoorrechte Nederlander met mijn eigenste mijnrivm-account. In hun oneindige wijsheid heeft de overheid gemeend ongevraagd mijn vaccinatiegedrag te moeten registreren en die informatie aan derden ter beschikking te stellen. Een prelude voor een vaccinatiepaspoort. Ik heb me afgemeld omdat ik daar niet van gediend ben. Na enkele dagen blijkt dat te hebben gewerkt. Zou ik nu in het dissidentenregister staan?

Vandaag ben ik getuige van terrasgekte. Ik rij vlak voor twaalven op de vlucht voor buurboorterreur door de stad op weg naar het kantoor waar ik eigenlijk niet mag komen. Je moet toch wat, want thuiswerken gaat zo niet. Daar zie ik bij de plaatselijke cafés hordes mensen op 0 – 10 cm afstand staan te dringen voor de terrasingangen. Wie zou als eerste erin mogen? Gek, in het Vondelpark ging daar dit weekend nog de ME doorheen… Nu zie je ze nergens.

Muziek in de Luie Stoel: Vandaag een bijzonder stuk: Canto Ostinato van Simeon ten Holt, gespeeld door het klavierduo Sandra en Jeroen van Veen op piano en synthesizer.

Canto Ostinato is een duidelijk voorbeeld van minimal music, composities op een steeds herhalend thema met subtiele variaties en ontwikkeling binnen in dit geval 106 secties. Daarbij hebben de uitvoerenden grote vrijheid om eigen interpretaties in te vullen. Het stuk kan daardoor behoorlijk lang duren, de synthesizeruitvoering duurt bijvoorbeeld meer dan zeventig minuten. Sommigen melden zelfs speeltijden van een tot vier uur.

Het stuk brengt je door de vele herhalingen in een meditatieve stemming. Dat is lastig opzitten in een concertzaal. Daarom organiseren ze met dit stuk wel ligconcerten. In mijn ligstoel werkt dit concept prima, ik val in slaap en word pas wakker halverwege de synthesizeruitvoering.

Achtergrondmuziek wordt Canto Ostinato Sectie 74 Thema 1.

Boek op Schoot: Ik ga verder met de Atlas der Belevingswereld. De kaarten intrigeren me en de verhalen er omheen zijn interessant en levendig geschreven.

Zo dwaal ik over het eiland Geheim, verken ik de streek Kennis, probeer ik zonder muskietensteken De Moerassen van Verveling te doorkruisen, haast me door met massief Bergen van Werk, krijg ik bijna een zonnesteek in de Vlakte van Eenzaamheid, het centrale gebied van Leegte, geniet van een paar uitstapjes in Het Grote Genieten, maar passeer ook de steppe van Weemoed in het land Vergankelijkheid.

Een mooi uitstapje uit het dagelijks bestaan!

Gitaar op Schoot brengt me terug naar de Renaissance, ik speel een tijd met What if a Day, or a Month, or a Year van John Dowland (1563 – 1626), een thema dat Adriaen Valerius (1575 – 1625) gebruikte voor zijn lied Merck toch hoe Sterck. Toentertijd was het een geuzenlied in de strijd tegen de Spanjaarden over het ontzet van Bergen op Zoom. Wellicht past het lied nu bij de verlossing van Zoom waarmee veel vergaderingen tijdens het corona-thuiswerk-regiem worden gehouden. Oftewel het ontzet van alle corona-maatregelen!

Boek voor het slapen gaan: Het Stille Woud, een nieuwe zaak voor Broeder Cadfael. Zijn klooster neemt de zorg op zich van de zoon van een gestorven plaatselijke edelman om die op te leiden tot een goed beheerder. De grootmoeder van de jongen heeft echter andere plannen en wil de jongen uithuwelijken aan een twintig jaar oudere vrouw om een havezate in bezit te krijgen. Dat ziet de jongen klein als hij is niet zitten. Ze probeert de kloosterleiding te overtuigen met voorspraak van een heilige kluizenaar, die zijn knecht stuurt om de boodschap over te brengen. Deze draagt echter een geheim met zich mee.

Waar dat toe leidt? We moeten nog even wachten op de moord. Volgende week meer!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven