Cancion
- Titel: Bel Cante, Cancion.
- Musici: Paula Tuin (zang), Henk Olden (gitaar), Rik van Boeckel (Percussie, poezie), Sanna van Elst (blokfluit).
- Identifikatie: ISBN 9789077658642.
- Opname: Februari, maart 2010, Ivory Tower Studios, Bornerbroek, Holland.
- Uitgavejaar: 2010.
Soms komen Cd-verhaaltjes uit de historie, soms duiken ze op door puur toeval. Dit verhaal duikt op door toeval, en wel een envelop die ik op kerstmorgen 2012 in mijn brievenbus vond, een nazending van de Goede Sint die via Duitsland bij ons in huis kwam. De envelop bevatte een paar hartverwarmende presentjes van onze vrienden van Duo NIHZ , waaronder deze CD.
Ik schreef al in een eerder Cd-verhaaltje (over Aurora van Edsart Udo de Haes) dat de flamenco een levende stijl is, die met de tijd mee evolueert. Deze CD Cancion van Bel Cante is daarvan een voorbeeld.
Bel Cante is een trio dat bestaat uit de actrice/zangeres Paula Tuin, de flamencogitarist Henk Olden, en de percussionist en dichter Rik van Boekel. Als gastmuzikante versterkt Sanna van Elst de gelederen.
Getrouw aan de titel van het album bevat de CD een aantal traditionele liederen die door de Spaanse dichter Federico Garcia Lorca zijn opgetekend. De liederen gaan terug tot de tijd van het Sefardische jodendom in Spanje tijdens de Moorse overheersing. Het klankidioom is duidelijk herkenbaar door de “arabische” wendingen die een groot deel van de flamencomuziek kenmerken. Manuel de Falla tekende daarnaast voor een aantal liederen, afkomstig uit zijn Siete Canciones en El Amor Brujo.
Daarnaast speelt Henk Olden nog een aantal solobewerkingen van traditionele flamenco melodieen.
De sound van Bel Cante is intiem, de zangeres heeft duidelijk de solo, maar overheerst niet. Hierdoor krijgen de andere musici de ruimte, die ieder op zijn wijze duidelijk invult. De stem van Paula Tuin is gepolijst, zonder de rauwe uithalen die je bij sommige flamenco zang hoort. Voor mij als niet-flamenco kenner klinkt dat aangenaam in de oren! Henk Olden komt met een grote variatie aan strak gespeelde arpeggiotechnieken in de begeleiding, en Rik van Boekel vormt met zijn Cajon en kleine percussie een solide basis voor de ritmes. Bij een aantal stukken dartelt de blokfluit van Sanna van Elst vrolijk en effectief over de zanglijn heen.
Tot mijn verrassing hoorde ik een stukje Nederlands tussen het Spaans. Rik van Boekel draagt een gedicht voor dat is gebaseerd op teksten uit El Amor Brujo. Een leuke variatie!
De opnametechniek benadrukt de intimiteit van het ensemble. Doordat het geluidsbeeld door de mix iets is verbreed is de bijdrage van de individuele spelers goed te volgen.
Een informatief CD booklet met achtergrondinformatie en een beschrijving van het onderwerp van de liederen completeert deze aangename verrassing.
Een prettige kennismaking met een stukje Spaanse traditie!