Gitaar Duo: Pop

Duo Hedendaags

De popmuziek heeft in de jaren na de Tweede Wereldoorlog een geweldige ontwikkeling doorgemaakt. Te beginnen met de Rock and Roll zijn er diverse stromingen ontstaan waar de jeugd zich mee kon identificeren en dat ook als oudere je terugbrengt naar je Wonder Years, althans zo voel ik dat.

Het is altijd leuk om voor publiek iets te spelen dat men kent en zelfs tot meezingen uitnodigt, zoals ik wel heb meegemaakt. Vandaar dat ook popmuziekarrangementen tot ons repertoire behoren.

Deze sectie van de site bevat zodoende (de muziek van) een aantal evergreens. Helaas zonder bladmuziek (juist in de popmuziek zijn Copyright issues vaak hardnekkig en gemeen), maar in ieder geval welgemeend. Een mailtje naar mij kan in voorkomende gevallen uitsluitsel bieden.

Als gitaarsolist heb ik een verzameling arrangementen van popliedjes. Een belangrijke verzameling daarin vormt, althans in Nederland, de drie Pop Songs boeken van Cees Hartog. Deze gitarist/componist heeft een aantal popsongs zo gearrangeerd dat ze a) trouw zijn aan het origineel en b) speelbaar zijn voor gitaristen die nog geen 20 jaar les hebben gehad. Prima materiaal om door te arrangeren voor gitaar duo, wat ik prompt gedaan heb.

Klik de titel voor afspelen en bladmuziek:

Bright Eyes is het meest aansprekende liedje uit de film Waterschapsheuvel, gezongen door Art Garfunkel en een hit in mijn jonge jaren (1989). Het akkoordenschema van het arrangement van Cees Hartog was eenvoudig om te zetten naar een duo uitvoering. Desnoods kan de partij van Gitaar 1 door een melodie instrument worden uitgevoerd.

Bladmuziek

De Cavatina van Stanley Myers is een zeer bekend thema uit de film The Deer Hunter (1978). Cavatina was een van de eerste stukken die ik speelde toen ik nog lid was van het Granados Duo in het begin van de negentiger jaren van de vorige eeuw. Sindsdien hebben we het arrangement wat uitgebreid voor gebruik door het Gitaar Duo DOS Amigos. Het is geen eenvoudig arrangement voor de begeleider, de jazzy akkoorden vragen oefening.

Don’t cry for me, Argentina werd een absolute hit vanwege de musical Evita in 1978, de versie van Julie Covington (met groot orkest) haalde overal de hitlijsten. De musical zelf vertelt het verhaal van Evita Peron, een nachtclubdanseres die de vrouw van de Argentijnse president werd en “achter de troon” de nodige invloed had.

Het akkoordenschema van het arrangement van Cees Hartog was eenvoudig om te zetten naar een duo uitvoering. Desnoods kan de partij van Gitaar 1 door een melodie instrument worden uitgevoerd.

Bladmuziek

Over The Beatles hoef ik weinig te vertellen, wie kent ze niet? Opvallend aan deze groep was hun groei in complexiteit, zowel in muzikale zin als die van de songteksten. I wanna hold your hand veranderde zo langzamerhand in meer geëngageerde teksten zoals bij Day in a Life.

Fool on the Hill is een nummer van het album Magical Mystery Tour (1967). In een creatieve bui maakte Hans Oosterwal, mijn toenmalige DOS Amigos partner, er een behoorlijk complex en uitdagend arrangement van voor twee gitaren. We zijn eraan begonnen, maar ongelukkigerwijs overleefde ons duo de voltooiing niet.

Jim Groce: I’ll have to say I Love You in a Song

I’ll have to say I Love You in a Song komt van het album I got a Name van Jim Groce uit 1973. Het liedje kwam uit nadat hij samen met een aantal anderen om het leven was gekomen bij een vliegtuigongeluk in 1973.

Het akkoordenschema van het arrangement van Cees Hartog was eenvoudig om te zetten naar een duo uitvoering. Desnoods kan de partij van Gitaar 1 door een melodie instrument worden uitgevoerd.

Killing me Softly was een grote hit van de inmiddels overleden Roberta Flack afkomstig van het album Killing me Softly uit 1973. De cover van dit nummer van The Fugees werd nog bijna bekender dan het origineel. Dit nummer brengt mij een beetje terug naar de songfestivals op mijn middelbare school uit de zeventiger jaren.

Het akkoordenschema van het arrangement van Cees Hartog was eenvoudig om te zetten naar een duo uitvoering. Desnoods kan de partij van Gitaar 1 door een melodie instrument worden uitgevoerd.

Bladmuziek

Ritchie Valens maakte het Mexicaanse volksliedje La Bamba in 1958 wereldberoemd, ook al was het slechts een B-kant van de single Donna. Het nummer was een voorbeeld van Chicano Rock, rockmuziek met Latijns-Amerikaanse invloeden. Ritchie Valens kon niet lang genieten van zijn bekendheid, in 1959 kwam hij samen met Buddy Holly en zijn band om het leven bij een vliegtuigongeluk.

Het akkoordenschema van het arrangement van Cees Hartog was eenvoudig om te zetten naar een duo uitvoering. Desnoods kan de partij van Gitaar 1 door een melodie instrument worden uitgevoerd.

Nothing’s gonna change my Love for You is vooral bekend geworden in de uitvoering van Glenn Medeiros uit 1987, ook al kwam het liedje bij een ander zang al uit in 1985. Het is een rustige ballad met een leuk ritme.

Het akkoordenschema van het arrangement van Cees Hartog was eenvoudig om te zetten naar een duo uitvoering. Desnoods kan de partij van Gitaar 1 door een melodie instrument worden uitgevoerd.

Deze wereldberoemde ode aan Vincent van Gogh (Starry, starry night) bracht de Amerikaanse zanger Don McClean wereldfaam in 1971, toen het album American Pie uitkwam waarop het liedje staat. Een liedje dat lekker wegspeelt, je kunt er wat drama in leggen.

Het akkoordenschema van het arrangement van Cees Hartog was eenvoudig om te zetten naar een duo uitvoering. Desnoods kan de partij van Gitaar 1 door een melodie instrument worden uitgevoerd.

Bladmuziek

Wes Montgomery (1923 – 1968) was een bekende jazzgitarist die grote invloed uitoefende op zijn generatie jazzmusici. Hans Oosterwal, mijn toenmalige DOS Amigos partner, kwam dit nummer tegen en bouwde er een best ingewikkeld arrangement van. ER zit een goede swing in.

Een zeer bekend liedje waarin de gelieven voor een hele vakantie gescheiden raken en daarom via dagelijkse correspondentie met elkaar in contact willen blijven, een hit van Bobby Vinton uit 1972. Vinton zong eigenkijk een cover, reeds in 1960 kwam het liedje voor het eerst uit bij The Four Voices.

Het akkoordenschema van het arrangement van Cees Hartog was eenvoudig om te zetten naar een duo uitvoering. Desnoods kan de partij van Gitaar 1 door een melodie instrument worden uitgevoerd.