Alberto Mesirca: Chanterelle Guitar Anthology

In het Kort

  • Titel: The Chanterelle Guitar Anthology
  • Musicus: Alberto Mesirca, gitaar.
  • Teksten en zettingen: Michael MacMeeken
  • Identificatie: Edition Chanterelle ECH 2724.
  • Opname: 2018.
  • Uitgavejaar: 2019.

Estudio 2 van Sagreras

Recensie

Toen ik pas begon met gitaarspelen, kreeg ik weleens Etudes op. Voor de gitarist waren dat meestal Etudes uit de klassieke periode, Carulli, Carcassi, Sor, Giuliani, of studiestukjes die bij de gekozen methode hoorden. Menig pianist zal zijn in dat kader de namen Lemoine en Czerny herinneren. Statige stukjes waar je eindeloos op moest oefenen voordat het alsnog niet op muziek leek.

Achteraf bekeken zit daar een denkfout in, namelijk dat je als student de Etude loskoppelt van de muziek. Dan zal het resultaat ook nooit muziek worden.

Deze bundel The Chanterelle Guitar Anthology verzorgt de koppeling studie-muziek op overtuigende wijze. Op vier manieren: prima afgewerkte en becommentarieerde bladmuziek, interessante notities bij de stukken, biografische informatie over de componisten, de mensen achter de muziek en last but quite not least de geweldige demonstratie die Alberto Mesirca geeft van de wijze waarop je studie tot muziek kunt maken.

Allereerst de partijen: Een mooie zetting met uitgekiende vingerzettingen en uitstekend gepagineerd, je hoeft in de stukken bijna niet om te slaan en als het al eens gebeurt, dan is dat uiterst functioneel onderdeel van de structuur van de muziek. Een duidelijk voorbeeld hiervan is Segovia’s Estudio Sin Luz, nummer 40 uit deze bundel.

De notities bij de 40 stukken geven interessante achtergrondinformatie over vorm en uitvoering van de stukken. Ze helpen je bij een getrouwe uitvoering van de muziek.

De biografieën van de componisten zijn bij mij meestal onderdeel van de studie van de muziek, de geschiedenis van de componist en zijn of haar tijd vormen de context voor het kunstwerk. De goedgeschreven notities vormden een mooie aanvulling op wat ik al van de componisten wist.

Het boek krijgt daarnaast een wetenschappelijke basis door de gedegen bronvermelding van biografische gegevens en de uitgaven waaruit de muziek is afgeleid. Dit gaf mij een interessant beeld van de wereld achter de bladmuziek.

Bij het boek zit een CD met daarop de opnames van alle stukken, gespeeld door Alberto Mesirca. Een uiterst waardevolle aanvulling, een prima reden alleen al om dit boek te kopen. Stel, je speelt geen gitaar, maar kunt wel noten lezen. Dan is dit boek een belevenis als inkijkje in de wereld van de gitaarmuziek.

Mesirca speelt alle veertig stukken met een prima muzikaal ademende benadering en een geweldig oog voor detail, de kleinste nuances krijgen aandacht. Opvallend is de rust die hij in de stukken brengt. Normaal ben ik bij Etudes geneigd om het tempo op te voeren uit een soort prestatiedrang. Dat gebeurt bij deze uitvoering tot mijn grote plezier totaal niet, alle virtuositeit blijft in dienst van de muziek.

Bovenal maakt hij van alle Etudes en Lessen in deze bundel uitvoerende muziek die ook voor niet-gitaristen fijn is om naar te luisteren.

Een groot aantal van de stukken zijn voor mij als amateurgitarist een feest der herkenning, en door de wijze waarop Mesirca ze speelt ook een weerzien met oude vrienden die ik tot nog toe nooit als zodanig had herkend.

Mijn advies: Koop de bundel en luister zelf. Ikzelf geniet er enorm van. En het feit dat ik daarna de muziek even op mijn lessenaar kan zetten om er zelf iets van te spelen, vormt voor mij een overtuigende extra van dit boek.

error: Content is protected !!
Scroll naar boven