Aurora

In het Kort

  • Titel: Aurora.
  • Musici: Edsart Udo de Haes (gitaar), en diverse gastmuzikanten waaronder Mario Garcia Blanco (zang).
  • Identifikatie: Nldisco 7139589317216.
  • Opname: 2011.
  • Uitgavejaar: 2012.

Recuerdos de una Noche de Verrano door Edsart Udo de Haes

Recensie

Toen ik als tiener pas met gitaarspelen begon hoorde ik weleens opnames van traditionele flamencomuziek. Mijn oren waren nog niet gewend aan het Arabisch/Joods klankidioom dat kenmerkend is voor deze muziek. Ik vond er dus totaal niks aan, want het klonk me vals en schreeuwerig in de oren, vooral het zingen.

Door de jaren heen leerde ik dat (gitaar)muziek niet louter bestaat uit de klassieke harmonie uit eind 18e eeuw en begin 19e eeuw. De Barok leerde me iets over de drang naar oplossing van de dissonanten, de Romantiek bracht traditionele Spaanse klanken in de stijlmuziek. De hedendaagse muziek kwam opnieuw met de spanning van de dissonant en de gewaagde akkoorden die heel anders sfeer tekenen dan in de traditionele klassieke vormen.

Ik luisterde en merkte dat de flamenco zijn terechte plaats in de veelheid van muzikale stijlen innam en ook mee-evolueerde met de tijd. Er ontstonden bijvoorbeeld interessante mixen van Jazz en Flamenco.

Een tijd geleden waren flamencospelers Spanjaarden, of mensen met een Spaanse naam, en hadden ze volgens de verhalen de muziek geleerd via louter orale traditie. De belangstelling voor Flamenco groeide echter en de conservatoria sprongen daar op in, zo hebben het Amsterdams en Rotterdams Conservatorium een docent voor Flamenco gitaar.

Waar je een gitaartechniek en muziekstijl kunt leren, daar komen ook spelers die zich daarin willen laten onderwijzen. Alhoewel, het zal eerder andersom zijn, omdat mensen willen leren komen er leraren. Hoe dan ook, gegarandeerd komen er mensen die erg goed zijn in het vak.

Een van de Nederlandse Flamencotalenten is Edsart Udo de Haes. Na zijn conservatoriumstudie gitaar vertrok hij naar Spanje om zich in de diverse Flamencotechnieken, de muziek en de compositie daarvan te bekwamen.

Ik ontmoette hem zelf op het Twents Gitaarfestival in 2009 en daarna weer op het Nordhorn Gitaarfestival in 2011. Bij het eerstgenoemde festival had ik een workshop bij hem die erg nuttig voor me was. Zijn enthousiasme en flitsende demonstraties leerde me Flamenco te beluisteren en te waarderen, maar ik zag ook in, dat deze speelstijl niet de mijne was (ik verliet met kramp in mijn pols en versleten nagels het lokaal).

Ik kreeg toevallig dit jaar een exemplaar van de eerste CD van Edsart Udo de Haes in handen, Aurora getiteld. Ik was zeer benieuwd!

Tja, bij die naam moet ik altijd even aan de rozenvingerige dageraad denken uit de Phaeton van Ovidius (ja, die proefvertaling van Romeinse poezie die ik op het Gym moest maken, blijft indruk maken). De rust en de kleur van de dageraad is een scherp contrast met het ritje dat de arme Phaeton daarna op de zonnewagen van zijn vader Helios gaat maken. Dat is net zoiets als een Porsche rijden zonder rijbewijs, en het loopt dan ook slecht met de arme jongen af.

Aurora zegt iets over de sfeer van de muziek die je in een aantal nummers terugvindt. Het is een interessante CD waarbij de Flamenco zich traditioneel uit, maar ook mengt met jazzy vormen. Edsart Udo de Haes zet een aantal sfeervolle composities neer, tussen ‘smooth Flamenco’ en meer rauwe stukken. Wat in alle stukken duidelijk naar voren komt is zijn uitstekende gitaartechniek en zijn soepele spel.

Interessante nummers vond ik Recuerdos de una Noche de Verano en het bijna jazzy Eeuwigelaan. Maar ook de andere nummers hadden een interessante melodie en instrumentatie.

De gastmuzikanten vullen De Haes bijzonder goed aan. De bassist is zeer opvallend met zijn heerlijk zingende fretless bas. Ook een woord van waardering voor de opnametechniek, het is een prestatie om de passie van flamenco spatstrak in bitjes te vangen!

Een aangename kennismaking met een stukje hedendaagse rustige Flamenco-fusion!

error: Content is protected !!
Scroll naar boven