Opnames: Renaissance

In mijn jeugd leerde ik op school dat de Renaissance de wedergeboorte was van de menselijke individualiteit. In de Middeleeuwen waren de mensen gebonden, lees overheerst, door de collectiviteit van kerk en adel, in de Renaissance kwam het zelfbewustzijn terug. De lang vergeten klassieke oudheid van Grieken en Romeinen kwam qua cultuur weer in beeld. Het was geen rustige tijd, ook deze wedergeboorte kende barensnood in de vorm van excessief geweld.

Ik begon mijn carrière als gitaaramateur met de Renaissance Guitar van Frederick Noad. Op mijn eerste voorspeelavond speelde ik vijf stukjes daaruit. Sindsdien heb ik heel wat Renaissance materiaal gespeeld.

Daarom vond ik het leuk om een aantal opnames te maken met muziek van Anonymus, Pierre Phalèse, Joachim van de Hove, John Dowland, Thomas Robinson, Adriaen Denss en Martin Peerson.

Anonymus

Een van de meest bekende componisten uit de Renaissance. Hun muziek verscheen vaak in de diverse muziek-collecties uit die tijd. Toen deed nog niemand moeilijk over auteursrechten, want een publicatie was een eer.

Pierre Phalèse

Pierre Phalèse (1510 – 1573) kwam uit een familie van drukkers en uitgevers. Hij specialiseerde zich op het uitgeven van muziek. In die zijn was hij meer een muziekverzamelaar dan een componist, hij “leende” muziek van tal van bekende componisten uit zijn tijd. Die daar heel blij mee waren, want publicatie was een eer. Niks geen gedoe met auteursrechten zoals nu.

Joachim van den Hove

Veel van het werk van de Vlaamse componist Joachim van den Hove (1567 – 1620) verscheen in 1612 in de verzameling Delitiae Musicae, een Latijnse titel die vrij vertaalt als Muzikale Delicatessen. Dergelijke bundels deden het goed bij de gegoede burgerij uit die dagen.

John Dowland

John Dowland (1562 -1626) had in de zestiende eeuw eigenlijk de status van de bekende popmuzikant van nu met een internationale carrière. Zijn liederen worden zelfs nu door popmuzikanten herontdekt.

Thomas Robinson

Een biografie schrijven van Thomas Robinson is geen eenvoudig karwei, want er is weinig bekend. Zijn levensjaren, 1560 – 1610, zijn een historische gok. Zijn bekende werk, The Schoole of Musicke, kwam uit in 1603 en gold lang als standaardinstructieboek voor instrumenten zoals de Luit, de Bandore en de Viola da Gamba.

Adriaen Denss

Adrian Denss (~1545 -~1598) was een Duitse luitcomponist die in Antwerpen werd geboren. Hij is voornamelijk bekend door zijn verzamelbundel Florilegium, die in 1594 vlak voor zijn dood in Keulen uitkwam.

Martin Peerson

Martin Peerson (1571 – 1650) was een van de virginalisten van de Engelse Renaissance. Hij componeerde zowel wereldse consort-muziek als geestelijke werken.

Nicolas Vallet

De Franse componist en luitspeler Nicolas Vallet (ca. 1553 – 1626) was een Hugenoot en werd wegens zijn geloof vervolgd. Hij ontliep de politieke problemen in Frankrijk door in Amsterdam neer te strijken, in die tijd een wereldstad van allure.

In Amsterdam publiceerde hij onder meer Le Secret des Muses in 1613, een interessante verzameling luitmuziek die een goed beeld geeft van de luitcultuur in de Lage Landen. Hierin staan bewerkingen van populaire liederen, religieuze liederen en diverse dansvormen.

Opnames

error: Content is protected !!
Scroll naar boven