Biografie
Fernando Sor (1778 -1839) werd geboren in Barcelona en was een van de leidende gitaarcomponisten van de Klassieke periode. Hij had een avontuurlijk leven, dat betrekkelijk rustig begon bij de cantorij van het klooster Montserrat bij Barcelona. Tijdens de heerschappij van Napoleon diende hij als kapitein in het Spaanse leger en koos ongelukkigerwijs partij voor Napoleon tegen de Engelsen, die het toen in Spanje voor het zeggen kregen. Daarom vluchtte hij naar Parijs.
Daar was toevallig een bruisende gitaar-scene ontstaan. In de Franse hoofdstad vierde hij grote successen als gitarist en componist, zodat men hem zijn politieke kleur al snel vergaf en zijn muziek de boventoon liet voeren. Zijn concert-tours brachten hem door gans Europa, tot zelfs in Rusland toe. In zijn laatste jaren raakte hij vergeten en stierf in eenzaamheid.
In 1830 publiceerde hij zijn didactisch werk Methode Pour la Guitare, een voor die tijd geavanceerde gitaarmethode, die in diverse talen werd vertaald.
Muziek
Diversen
Etudes Op. 31
Fernando Sor schreef een grote hoeveelheid didactisch materiaal -etudes en lessen- voor de beginnende en gevorderde gitarist.
Opus 31 is een bundel van 24 etudes in oplopende moeilijkheidsgraad. Sor’s kracht lag in het feit dat hij altijd iets van melodie in zijn didactische materiaal wist op te nemen. Dit maakt zijn etudes voor velen wat meer speelbaar dan de saaie en uiterst technisch klinkende etudes van zijn tijdgenoten.
Etudes Op. 35
Fernando Sor schreef een grote hoeveelheid didactisch materiaal -etudes en lessen- voor de beginnende en gevorderde gitarist.
Naast zijn gitaarmethode componeerde hij een aantal bundels etudes, in volgorde van oplopende moeilijkheidsgraad zijn dit Op. 60 (25 etudes), Op. 44 (24 etudes), Op. 35 (24 etudes), Op. 31 (24 etudes), Op. 6 (12 etudes) en Op. 29 (12 etudes).
Hij slaagde erin om het formele en soms saaie van de etude te doorbreken en ze een forse dosis originele muziek mee te geven.
Hij schreef zijn “24 Gemakkelijke Etudes” Op. 35 als reactie op opmerkingen van spelers dat zijn eerdere etudes zo moeilijk waren voor de redelijke beginners. Desondanks zitten er bij dit werk ook een paar zeer lastige bij.
Six Petites Pièces Op. 32
Fernando Sor componeerde verschillende kleine verzamelingen met stukjes, waaronder deze collectie Six Petites Pièces Op. 32. Dat de stukjes klein zijn (ten opzichte van zijn grotere werken) wil niet zeggen dat ze ook gemakkelijk zijn.
Sor vond dat zelf blijkbaar wel toen hij in 1828 deze stukken in Parijs publiceerde. Zijn voorblad vermeldt Six petites pièces faciles et doigtées avec soin, dit vertaalt als zes kleine gemakkelijke stukjes, met zorg van vingerzetting voorzien. Wel, in deze uitgave moet je de vingerzetting zelf bepalen.
Sor droeg deze verzameling op aan een Engelse dame, Miss Wainwright, die een getalenteerde leerling bleek te zijn, want in slechts vijfentwintig lessen kon ze zijn etudes en deze stukjes spelen. Sor had bewondering voor haar doorzettingsvermogen en analytische geest, waarbij zijzelf hem blijkbaar ook flatteerde door op te merken dat zijn methode de enige juiste was om de gitaar te leren beheersen.
Est-ce Bien ca? Op. 48
Fernando Sor (1778 – 1839) schreef een aantal bundels met kleine stukken voor de gitaarliefhebbers van zijn tijd. Zo ook Op. 48, een verzameling van 6 stukken met de titel Est-ce Bien ca? Dit kun je vertalen als “Is het zo naar het zin?” Een aparte titel, dat wel. Wellicht heeft Sor last gehad van een ongeduldige uitgever.
Ik heb als basis voor deze zetting een manuscript-achtige versie gebruikt. Die was op sommige punten niet erg duidelijk en miste hier en daar consistentie. Waar nodig heb ik de stemvoering iets vereenvoudigd.
Etudes Op. 60
Fernando Sor schreef een grote hoeveelheid didactisch materiaal -etudes en lessen- voor de beginnende en gevorderde gitarist. Hij slaagde er daarbij in om het formele en soms saaie van de etude te doorbreken en ze een forse dosis originele muziek mee te geven.
Ongelukkigerwijs bleken zijn eerste opusnummers van Etudes, met name Op. 6 en Op. 29, een tikkie te moeilijk voor de gemiddelde amateur en beginnende professional. Daarom componeerde Sor zijn Introduction a l’ Etude de Guitare Op. 60 die bestaat uit 25 Etudes voorzien van een paar instructies in het Frans. In een nawoord op de etudes benadrukt Sor het belang van Etudes voor de ontwikkeling en beveelt de oefeningen aan als aangenaam voor het gehoor en nuttig voor de techniek.