Maestro series: Justyna Sobczak

In het Kort

  • Titel: Maestro Series: Justyna Sobczak
  • Musicus: Justyna Sobczak, gitaar.
  • Identificatie: Samsong Productions SAMCD032.
  • Opname: 2015.
  • Uitgavejaar: 2016.

Reflections van Annette Kruisbrink

Recensie

De Poolse gitariste Justyna Sobczak (*1988) was de winnares van het gitaarconcours op het Gitaar Festival Nordhorn in 2013. Ik herinner me nog de uitstekende Hommage a Chopin van Tansman die ze daar speelde. Deze CD opname vormde onderdeel van de prijs.

De CD is een mix van klassiek werk (Ponce, De Falla, Mertz) en hedendaags repertoire (Ohana, Haug en Kruisbrink).

Drie Preludes van Manuel Ponce, de nummers 1, 6 en 24, vormen een weerzien met oude vrienden. De eerste twee speelt Sobczak ingetogen, de derde krijgt meer passie mee.

De Homenaje pour le Tombeau de Debussy van Manuel de Falla is een stuk vol onderhuidse spanning in ogenschijnlijke kalmte. Die spanning hoor ik terug, maar ze is niet zo krachtig uitgespeeld zoals Sabrina Vlaskalic dat deed.

Liebeslied van Johann Kaspar Mertz brengt me letterlijk en figuurlijk naar de Romantiek. Sobczak combineert in dit stuk rust en passie en brengt de puls van het stuk ongehinderd door alle technische en thematische uitdagingen. Dat is lekker luisteren.

De Tiento van Maurice Ohana lijkt op een moderne uitvoering van La Folia. Het klankbeeld is interessant en Sobczak past er goed voor op om de gitaar bij alle dissonanten niet te overspelen.

Prelude, Tiento en Toccata van Hans Haug is een hedendaags stuk dat goed in het gehoor ligt. Dat maakt vooral de Tiento een prettig luisterstuk. Sobczak houdt de uitvoering helder en de stemvoering duidelijk, wat voor een luisterend publiek erg prettig is.

Annette Kruisbrink schrijft al jaar en dag een compositie voor de winnaar van het gitaarconcours op het Gitaar Festival Nordhorn. Hierin verwerkt ze haar indruk van het spel van de finalist en neemt soms klankbeelden op uit stukken die we in de finale gehoord hebben. Zo is Reflexions bijna letterlijk een herinnering geworden aan die zondagmiddag in April 2013. Sobczak doet deze klankrijke en technisch lastige reflectie eer aan.

De opname zelf is vrij intiem, geen overbodige nagalm, waardoor het geluidsbeeld duidelijk blijft. Dat draagt absoluut bij aan de manier waarop de stukken bij mij landen.

Samenvattend: Een interessante opname waarin ik ook de mooie kanten van hedendaagse gitaarmuziek kon beluisteren.

error: Content is protected !!
Scroll naar boven