
Verder gaat het met de opnames van de Minutova Sola (Minutensolo’s) van Stephan Rak. Gaandeweg worden ze moeilijker, maar geven ook meer mogelijkheden tot spelen met expressie. Deze tweede set omvat eveneens tien stukken.
Písnicka O Lásce (Liefdeslied) begint nog aardig eenvoudig. Een teder thema gaat over in een passage waar je iets meer uit de kast kunt trekken.
Písnicka O Spechu (Haastliedje) heeft een aparte door gebonden melodie die op het laatst steeds verder naar voren lijkt te vallen. De tempokeuze was een puzzel, als ik het te snel speelde, raakte het verband eruit. Dus maar iets langzamer.
Spiritual was een van mijn concoursstukjes vorig jaar, met de opvallende melodie in de bas lijn. Ditmaal speelde ik het iets sneller en deed ik de extra herhalingen er bij. Zelf vind ik het een van de sterkere stukjes van de bundel.
Písnicka O Cestách (Lied over Reizen) is een rustig vloeiende melodie op een arpeggiopatroon. Ik heb er maar geen reis met een Train Grande Vitesse van gemaakt. Het lastigste was het spelen van de nadruk zoals die in de partij stond.
Song is qua structuur een beetje lastig, waar leg je de accenten? Op gegeven moment begreep ik de frasen en toen ging het een stuk beter.
Cikánská Písnicka (Zigeunerlied) vroeg om de typische Balkanmuziek effecten met versnellen. Als je echter te veel versnelt, vlieg je eruit. Dat was het dilemma van dit stuk. Het ritmische patroon van het middendeel is leuk!
Písnicka z Dávnych Casu (Lied uit het Verleden) heeft de karakteristiek van een Renaissancestuk. Ik heb geprobeerd het rustig en sereen te spelen.
Písnicka z Itálie (Lied uit Italië) heeft een titel die ik niet helemaal begreep. Misschien heb ik een ander beeld bij een Italiaans lied. Er zit in het midden een heel aparte overgang, waarvan ik eerst dacht dat het een fout in de partij was, maar het stond er echt!
Písen Hradní Paní (Lied van de Hofdame) heeft een apart monotoon ritmepatroon. Hierdoor krijgt het effect van een oude hofdans uit de Renaissance. De melodie in de bas lijn in het middendeel was even goed opletten!
Písnicka Z Diskotéky (Lied uit de disco) heb ik overgeslagen, ik vond het de zwakste melodie uit het setje. 😉 Nu ben ik toch al geen liefhebber van discomuziek.
Voyensky Mars (Militaire Mars) vond ik lastig om in te studeren. De melodie in de bas lijn moet strak blijven, en er zitten lastige overgangen tussen de herhalingen waarmee je in de war kunt raken. Goed, met een aantal pogingen en stevig concentreren staat het er toch op.
Opnames
Hieronder vind je de mogelijkheid om de opnames af te spelen. 😊Een tegelijk!